חפש

ניהול זמן ודיאטה

"אין לי זמן לתכנן, להכין, לבשל, לקנות", "היום שלי עמוס גם ככה בכל כך הרבה מטלות שאין לי אפשרות להוסיף עוד מטלה של תכנון האכילה שלי למחר, של חיתוך ירקות, של בישול מרק והכנת ארוחה בריאה, אלא אם כן יוסיפו עוד שעתיים ליממה". 
ניהול זמן מבוסס על סדר עדיפויות. באופן טבעי, מי שבראש סדר העדיפויות שלו נמצא הכסף, ישקיע את רוב זמנו בעבודה ובעסקים, יתקשה להתנתק מהטלפון הסלולרי או האייפד שלו ויתקשה לבלות זמן איכות עם אחרים ועם עצמו.

מי שבראש סדר העדיפויות שלו נמצא המראה החיצוני, ישקיע את רוב זמנו בטיפוח, איפור, טיפולי יופי, קניית בגדים, ובאינטראקציה שלו עם אנשים אחרים יחכה לפידבקים חיוביים על הופעתו ואם אלה לא יגיעו, הוא עלול להרגיש תסכול.
מי שבראש סדר העדיפויות שלו נמצא הסדר והניקיון של הסביבה בה הוא חי, ישקיע את רוב זמנו ומרצו בניקוי וסידור הבית, בדאגה לכך שאחרים לא ילכלכו. מן הסתם, כשיבלה עם משפחתו או ילדיו, יהיה מרוכז באיך לא ללכלך ולבלגן את הבית, או במעקב אחרי אנשים אחרים שלא ילכלכו.
לא משנה מה הדבר הכי חשוב לכם בחיים שלו אתם מקדישים את רוב הזמן והאנרגיה שלכם, אם לא תשקיעו בבריאות הפיזית והנפשית שלכם, לא תוכלו להמשיך להנות ממנו.
קיראו בבקשה את הסיפור הבא:
האבנים הגדולות של חיינו/ מאת מחבר אנונימי
יום אחד פתח מרצה זקן וחכם באוניברסיטה את השיעור בדברים הבאים:
"תלמידים יקרים, אני רוצה לערוך ניסוי".
הוא לקח צנצנת זכוכית והכניס לתוכה אבנים גדולות. "האם הצנצנת מלאה?" שאל את תלמידיו.
התלמידים ענו שכן.
לקח המרצה אבנים קטנות, שפך אותן אל תוך הצנצנת. האבנים הקטנות התמקמו בחלל שנוצר בין האבנים הגדולות. שאל המרצה: "האם כעת הצנצנת מלאה?"
התלמידים שהבינו שהוא חותר לאיזה מקום ענו שכנראה לא.
לקח המרצה חול ושפך אותו אל תוך הצנצנת. החול מילא את החלל שנוצר בין כל האבנים. "האם עכשיו הצנצנת מלאה?" שאל המרצה והתלמידים שהבינו שיש משהו בדבריו של המורה שלהם ענו שלא.
המרצה לקח כד מים ושפך אותם לתוך הצנצנת. המים חלחלו לתוך החול.

שאל אותם המרצה מה השיעור שלמדו מניסוי זה?
ענה אחד הסטודנטים שהלקח הוא שכמה שהיום שלנו עמוס, תמיד אפשר להוסיף עוד ועוד מטלות.
המרצה תיקן אותו ואמר: האבנים, החול והמים שבניסוי הם משל לעניינים שאנו דואגים ומטפלים בהם בחיינו.
האבנים הגדולות מייצגות את הדברים הגדולים והחשובים. אם נדאג למלא את היום שלנו בדברים החשובים לנו קודם כל, נוכל להמשיך ולמלא אותו אחר כך בדברים הקטנים יותר, הפחות חשובים. אבל אם קודם נעשה את הדברים הלא חשובים, לא ישאר לנו זמן לדברים החשובים באמת.
מהם הדברים החשובים שבחיינו?
הבריאות, המשפחה, הפרנסה, החברים ועוד. לכל אחד יש את סדר העדיפויות שלו, את הדברים החשובים לו יותר ואת אלה שפחות. 
אבל אם לא נשים את הבריאות שלנו במקום הראשון, לא נטפל בה ונתחזק אותה באופן יומיומי, זה יתנקם בנו בהמשך ואז לא יהיה לנו זמן ויכולת לדאוג לדברים האחרים, כמו העבודה והחברים. אם נזניח את הבריאות שלנו, מחר נהיה חולים ונצטרך לבלות את זמננו אצל רופאים, בבתי מרקחת, בטיפולים ובמיטה. 
אז מה דעתכם, האם כדאי להשקיע זמן בתכנון התפריט שלפיו נאכל מחר, תפריט בריא ומזין, בחיתוך ירקות לסלט, בפעילות גופנית ובדברים שמביאים לנו אושר ותורמים לבריאותינו הנפשית?

תרגיל בניהול זמן
הכינו טבלה וחלקו אותה לשלוש עמודות.
את העמודה הראשונה השאירו ריקה. בעמודה השנייה כיתבו את כל המשימות שיש לכם לעשות מחר. את העמודה השלישית השאירו ריקה.
לאחר שסיימתם לרשום את כל המשימות, רישמו דירוג לכל משימה, מ- 1 עד 4, של החשיבות שלה: 
1- משימות לא חשובות שאפשר לוותר עליהן (המים), 2- משימות לא חשובות שאפשר לדחות (החול), 3- משימות חשובות שרצוי לעשות מחר (האבנים הקטנות), 4- משימות חשובות שחייבים לעשות מחר (האבנים הגדולות).
ביום שלמחרת כתיבת הרשימה, דאגו לבצע את כל המשימות שקיבלו את הדירוג 4, לאחר מכן את אלה שקיבלו את הדירוג 3, אחר כך את 2 ולבסוף את המשימות שקיבלו ציון 1.
בעמודה השלישית סמנו וי על כל משימה שביצעתם. דאגו שכל המשימות שקיבלו את המספר 4 מסומנות.
אחרי שתתאמנו בניהול הזמן שלכם בצורה יעילה על ידי טבלאות בכתב, תראו שתוכלו כבר לסדר את הזמן שלכם גם בעל פה, ללא צורך בטבלאות.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות