חפש

10 עובדות על אהבה

 לכבוד ט"ו באב, קבלו 10 עובדות על אהבה שכדאי לכם לדעת, מלמה אנחנו מתאהבים ועד למה אנחנו בוגדים:

1. חוקי המשיכה

באופן כללי, אנחנו נמשכים לאנשים שדומים לנו. אנשים נאים רוצים ללכת עם אנשים נאים כמוהם, אנשים מרקע חברתי כלכלי מסויים מחפשים אנשים מרקע חברתי כלכלי דומה לשלהם. מומחים מאמינים שהסיבה לכך היא שאנשים מרגישים ששוויון יצור אצלם יציבות.

זאת הסיבה שסלבריטאים הולכים עם מפורסמים כמוהם, או אנשים עשירים מחפשים אנשים שדומים להם במעמדם.

אבל ברגע שעוברים את המשוכה של המראה החיצוני ומצב חשבון הבנק, מה שמושך אנשים אחד לשני הוא דווקא הניגודיות בתכונות האופי.

"אנחנו נוטים להתאהב במי שמאתגר ומסקרן אותנו" אומרת הלן פישר, פרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת ראטגרס, ניו ג'רסי "כמו כן, הנטייה להתאהב במי שיש לו תכונות שונות משלנו יכולה לנבוע גם מצורך ביולוגי, של הסתגלות לסביבה. אנחנו מחפשים מישהו שהתכונות שלו ישלימו את התכונות שחסרות בנו כדי שלילדים שלנו נוריש DNA עם מיומנויות הישרדות רבות יותר".

2. עד כמה המראה באמת חשוב?

תכונות פיזיות חשובות לשני המינים, אבל לגברים קצת יותר.

"במהלך המשיכה, החלקים של מוח האדם הקשורים לעיבוד מידע חזותי הם פעילים יותר", אומר לואן בריזנדין, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו "זה נכון גם עבור נשים, אבל גברים מראים גם פעילות באזורים במוח המשלבים קבלת החלטות, שזה מראה שהם חושבים על קצת יותר מאשר רק איך היא נראית."

3. האם האהבה עיוורת?

האהבה היא לא בדיוק עיוורת, אבל ברגע שנדלקת, שדה הראייה שלך הופך להיות קצת מעונן.

"כאשר אתה במערכת יחסים עם אדם אחר, אתה מודע לפגמים שלו" אומרת לוסי בראון, פרופסור למדעי המוח בקולג' ע"ש אלברט איינשטיין בניו יורק, שמתמחה בחקר המוח במצב של אהבה. מחקרים מצאו שכאשר זוגות מאוהבים מסתכלים זה בזה, החלק במוח שאחראי על שיפוט חברתי רדום יחסית אצלם. לפי פישר, מנגנון זה של המוח התפתח בצורה כזאת כדי שאנשים ישארו זה עם זה בזוגיות ויעזרו אחד לשני בגידול ילדים ושאר מטלות החיים שתורמות להתפתחות אבולוציונית. 

4. האם האהבה ממכרת?

האהבה משחקת בכימיה של הגוף שלנו וגורמת לנו להתנהג כמו מכורים אובססיסיים שמתים לדעת בכל רגע מה הצעד הבא של בן הזוג הנחשק שלנו.

מחקרים מצאו, למשל, כי רמות הסרוטונין יורדות ברמה של עד 40 אחוז כשאנחנו במצב של "הידלקות" על מישהו חדש, מה שגורם לנו להראות סימנים של הפרעה אובססיבית כפייתית, מצב שקשור ברמות נמוכות של סרוטונין, וזו הסיבה שאנחנו לא מצליחים להוציא את האדם שנדלקנו עליו מהראש.

בנוסף לזה, בעת ההתאהבות המוח משחרר גם הורמון שנקרא קורטיזול, הורמון שקשור במצבים של בריחה או לחימה, וזה מה שגורם לנו להיות ערניים ודרוכים כל הזמן.

נשמע לכם מוכר? מחקרים שערכו פישר ובראון גילו שבעת ההתאהבות עולה פעילות הדופמין, מוליך עצבי שקשור לפעילות של ציפייה לקבלת פרסים. במצבים של התמכרות, כמו לסמים למשל, פעילות הדופמין עולה כאשר המכור עוסק בהתמכרות שלו.

"מה שמניע אותך במצב של התאהבות" אומרת פישר "זה להשיג את האדם שבו אתה מעוניין כדי לייצב ולאזן את הכימיה הפנימית שלך".

כאשר קשר רומנטי מסתיים, הרבה פעמים חווים תופעות דומות למצב של נסיגה אצל אדם מכור. רמות הדופמין יורדות, הסרוטונין נמוך וכך התסמינים של הפרעת האובססיביות הכפייתית מופיעים וגורמים לנו להתקשות להפסיק לחשוב על האדם האהוב. בתגובה לחוסר האיזון הזה אנחנו עשויים להגיב בלקיחת סיכונים. "כשאתה רוצה מישהו אחר ולא יכול לקבל אותו, זה גורם לך לעשות צעדים קיצוניים בקשר לזה" אומרת פישר. באופן פרדוקסלי, התנהגות כפייתית כזו תסייע לך להתגבר על הפרידה מהר יותר. או שהיא תגרום לך להצליח לזכות בבן הזוג בחזרה, או לגרש אותו מהמחשבות שלך.

5. מה גורם לאנשים להתחייב?

בני אדם בנויים כך שהם רוצים להישאר ביחד. יחסים אינטימיים מגבירים את הייצור של אוקסיטוצין ווסופרסין, כימיקלים שזכו מפי מדענים לכינוי "הורמוני חיבוק." מגע אחד בלבד מתוך אהבה יכול להעלות את הרמות שלהם ולאחר קיום יחסי מין הם מציפים את המערכת.

"אנחנו חושבים שההורמונים האלה משחקים תפקיד חשוב ומעודדים אנשים להיות יחד עם בני זוג ולשמור על מערכות יחסים גם כשיש קשיים" אומרת בראון.

6. למה יש אנשים שפחות מוכנים להתחייב מאחרים?

האשמה בכך יכולה להיות בגיוון גנטי. מדענים מאוניברסיטת אמורי, באטלנטה, בדקו את ההשפעה של ההורמון ווסופרסין בשני סוגים קרובים של מכרסמים: נברן הערבה ונברן האחו. כמו בני אדם, נברן האהבה הוא אחד מתוך 3 אחוזים של יונקים שנחשבים למונוגמיים.

נברן האחו לעומתו הוא לא מונוגמי. כאשר הוזרקו לזכרים של נברני אחו קולטני הורמון הווסופרסין, התגלה כי הם הפסיקו עם הנדודים ומיהרו להתיישב במקום וללדת צאצאים יחד עם בנות זוגם. החוקרים שביצעו את המחקר חושבים שמספר הקולטנים שיש באדם להורמון הווסופרסין קובע את הנטייה שלהם להתחייב לזוגיות. 

7. האם האהבה גורמת לנו לתת יותר אמון?

אנשים מאוהבים נוטים לראות את העולם דרך משקפיים ורודים. 

באחד הניסויים, החוקרים המציאו משחק שבו המשתתפים קיבלו סכום כסף להשקיע אצל נאמן, או בצורה מרוכזת או טיפין טיפין. 

הם התבקשו בכל שלב להורות לנאמן כמה כסף להשקיע מהסכום שהיה להם. 

מחצית מהמשתתפים שאפו תרסיס פלצבו (תרסיס דמה) לאף לפני הניסוי והחצי השני שאף תרסיס המכיל אוקסיטוצין. 

הנבדקים שקיבלו את האוקסיטוצין גילו כמעט פי שניים נכונות לתת את כל כספם לנאמן. 

8. למה אנשים בוגדים?

משיכה, אהבה רומנטית וחיזור מערבים שלוש מערכות במוח, שהן לעתים חופפות אבל בגדול הן מערכות נפרדות. פישר אומרת כי "זה לא קשה למישהו להיות מאוהב במישהי, לחשוק במישהי אחרת ולרצות לבלות את שארית חייו עם מישהי שלישית". מכיוון שכל סוג של אהבה משרת צורך ייחודי קיים בהקשר אחר, הבוגדים מסוגלים לחלק את המשאבים הרגשיים שלהם. מה הופך אדם אחד לבעל סיכוי גבוה יותר לבגוד בהשוואה לאחר? 

התשובות הן עקביות ומגוונות. פישר אומרת שאצל הבוגדים הנטייה לסטות עשויה להיות חזקה יותר כשיש יותר דופמין. אבל יש עוד גורמים ייחודיים כמו הצורך התשומת לב, רצון לברוח ולא להתמודד וכדומה שמעלים את הסיכוי לבגידה.

9. האם האהבה משפיעה על הבריאות?

מחקר מצא כי זוגות ביחסים טובים נוטים להיות בריאים יותר ומאושרים יותר. "הדו"ח מראה כי זוגות נשואים באושר מראים מתח נפשי נמוך יותר מאשר אנשים בודדים, בין השאר משום שהם מספקים זה לזה תמיכה רגשית בזמנים קשים", אומרת ג'ניס גלייזר, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת אוהיו בקולומבוס. "מתח נפשי נמוך תורם לבריאות טובה ומשפר את תפקוד המערכת החיסונית."

לדוגמה, אצל אנשים שנמצאים בסכסוך במערכת היחסים שלהם עשויים חתכים וחבורות להירפא לאט יותר, בשיעור של לא פחות מ 40 אחוז מאשר אצל אנשים שנמצאים בזוגיות טובה. על פי ניסוי שנערך בשנת 2005 באוניברסיטת אוהיו לרפואה גם פרידות הוכחו כגורמות לכאב פיזי להתעצם.

10. מה מחזיק אנשים ביחד?

התשובה היא הורמונים ועבודה קשה.

על פי מחקר חדש של אוניברסיטת פביה בפיזה שבאיטליה, מה שיחזיק את מערכת היחסים הוא יציאה מהשגרה לאחר שנה או שנתיים.

זוהי התקופה שבה הפעילות הכימית הקשורה לאהבה חדשה (דופאמין גבוה, למשל) מתה. למרבה המזל, יש דרכים לשמור על הגחלת. מגע מיני מעלה את רמות הדופמין. חידושים, חוויות יוצאות דופן ויציאה מהשגרה גם כן. מגע פיזי תכוף הוא הסיכוי הטוב ביותר לשמור על רמות האוקסיטוצין גבוהות, ולכן צריך לאחוז ידיים, ללטף ולחבק כמה שיותר את השותף למערכת היחסים.



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות