חפש

מה הסדר או הבלגן בבית שלכם אומרים עליכם?

איך הבית שלכם נראה? נקי ומסודר או מבולגן ללא תקנה? הדרך שבה אתם מארגנים את המרחב הפרטי שלכם יכולה ללמד הרבה על האישיות שלכם. אותו דבר גם לגבי אחרים. אם אתם רוצים ללמוד על אישיות של מישהו שרק היכרתם, תוכלו ללמוד עליו הרבה אם תבקרו בביתו. גם אם אנשים מסדרים ומנקים מהר לפני שבאים לבקר אותם, עדיין יש סימנים נסתרים שיכולים ללמד על בעיות פסיכולוגיות או תכונות אישיות שיש להם, רק לפי הדרך שבה הם מסדרים ומנקים באופן קבוע.
בגלל שזה תמיד נחמד ללמוד משהו חדש על עצמנו ועל אנשים אחרים, אספנו לכם כמה מההרגלים היומיומיים הנפוצים ביותר של אנשים שחושפים תכונות אישיות שלהם:

כל הזבל שלהם מוסתר בתוך מגירות, קופסאות וארונות

במבט ראשון, הדירה או החדר שלהם נראים מושלם: רצפה נקייה, ספרים מסודרים על המדפים, טפט מתאים … אבל ברגע שתפתחו את מגירות המטבח או הארונות, הכל עלול ליפול משם ישר עליכם. יש שם בלגן שלם: הכלים מבולגנים עד אפס מקום, בגדים מקומטים, מחברות ישנות, עטים שלא כותבים, בקבוקי בושם ריקים, לקים יבשים ועוד.
לכולנו חשוב איך אנחנו נראים, אבל במיוחד לאנשים עם טיפוס אישיות דרמטי. הם אוהבים להראות את הצדדים הטובים ביותר של האישיות שלהם והם עושים הרבה דברים בעיקר בשביל להרשים אחרים. הרבה יותר קל לאנשים האלה פשוט להסתיר את כל הדברים הישנים וחסרי התועלת במקום להיפטר מהם או למיין אותם. לעתים קרובות, יותר חשוב להם לתת למקום שלהם מראה אטרקטיבי מאשר באמת לנקות אותו.

אין שום סימן לשיפוץ או שדרוג

יש אנשים שמבלים שנים בדירות עם ברז דולף, טפט מתקלף מיושן, רהיטים ישנים רעועים, או שומרים דברים מקולקלים כדי לא להוציא כסף על דברים חדשים. לעתים קרובות הם מתייחסים למקומם כאל זמני: כאילו הם מתכננים לעבור לעיר אחרת, למצוא עבודה בחו"ל, לקבל ירושה ולעבור, או פשוט לחכות שחייהם ישתנו איכשהו.
אבל לפעמים הם יכולים לחיות במקום "זמני" זה עשרות שנים. מבחינה פסיכולוגית, אנשים אלה נוטים לחיות בעתיד ולראות אותו דרך משקפיים ורודים. הם מתייחסים אל ההווה כאל אי נוחות זמנית שהם פשוט צריכים לסבול. מצד שני, לעתים קרובות פשוט אין להם תוכנית רצינית – אנשים אלה רגילים לחיות ככה והם כל הזמן בתקווה לעזרה חיצונית כלשהי שתשנה את מצבם.

מרחב העבודה שלהם מבולגן

סביבת העבודה היא אחד המקומות המעניינים ביותר בדירה מבחינה פסיכולוגית. יש אנשים שממיינים הכל לתוך תיקיות ושמים את התיקיות מסודרות על המדפים והשולחן שלהם חלק וריק. אחרים מערבבים את הכל. כל העיתונים, העטים, המסמכים, העפרונות והמחשבים הניידים, וכל אלה תופסים מקום ומתכסים באבק. זה יכול להצביע גם על הערכה עצמית גבוהה וגם על חוסר בגרות.
גם אם השולחן שלך הוא מבולגן, אתה עדיין יכול לעבוד שם באופן פעיל ולמצוא בקלות את כל מה שאתה צריך. זה לא בהכרח דבר רע. לעתים קרובות, שולחן מבולגן הוא מאפיין של אישיות יצירתית וחדשנית.
אם לעיתים קרובות אתם צריכים לעשות דברים אחרים מלבד הקלדה במחשב (כמו למשל לכתוב משהו, לצייר, או משהו אחר), אולי זאת הסיבה שמשטח העבודה שלכם לא נראה נקי מאוד. אבל סביר להניח כי לעתים קרובות יש לכם רעיונות יוצאי דופן ויצירתיים.

יש להם כיור, סל אשפה או פח אשפה מלא

הרבה אנשים לא אוהבים לנקות, אבל יש כאלה שכל כך שונאים את זה, שזה נראה שהם ממש מפחדים מזה: הם אוספים את כל האשפה במרפסת שלהם או שומרים את כל הכלים המלוכלכים בכיור עד שהם מבינים שאין להם יותר כלים להשתמש בהם, ומסוגלים אפילו לעבור להשתמש בכלים חד פעמיים.
דחיינות היא בעיה שהרבה אנשים צריכים להתמודד איתה. זה קורה לעתים קרובות במשימות היומיום שלנו. הרבה יותר הגיוני לעשות קצת עבודה באופן קבוע, במקום הרבה עבודה פעם בכמה זמן, אבל אנשים דוחים את המטלות האלה בתירוצים כמו "אני עצלן", "אין לי זמן עכשיו", או "אני אעשה את זה מחר". אם שמת לב שאתה לפעמים דוחה את המטלות שלך, נסה להתחיל עם דברים קטנים. נקה את הכלים שלך מיד אחרי שאתה מסיים לאכול, תוציא את האשפה כל יום – זה הרגל בריא לעשות את הכל בזמן. ההרגל הזה (לעשות דברים בזמן) חשוב גם בעבודה וגם במערכות יחסים.

יש הרגשה שאף אחד לא גר שם

יש בתים שנותנים הרגשה כאילו הם משמשים רק כמקום שינה וזהו. המקום יכול היות נקי, יש מעט מאוד רהיטים, וכמעט שאין כלים. לפעמים אין להם אפילו תנור, מקרר או דברים נחוצים אחרים. דירות כאלה נפוצות בקרב סטודנטים שמבלים בהן מעט מאד זמן.
עם זאת, ככל שמתבגרים, אנשים מעוניינים בנוחות ובסדר בחיים שלהם. אם המקום נראה ריק אבל האדם מבלה בו הרבה זמן, זה עשוי להצביע על כמה בעיות פסיכולוגיות. אחת מהן היא חוסר בגרות: אדם מבוגר שעדיין מחכה שמישהו יופיע ויהפוך את המקום לנעים עבורו. לדוגמה, הם חושבים שהם ימצאו שותף שיבוא ויעשה את הדירה נוחה, או אולי מחכים לאמא או אבא שיגיעו בדמותו של בן או בת זוג ויסדרו את הכל.

משאירים שאריות של אוכל בכיור

Photo by rawpixel.com on Pexels.com
המטבח אמור להיות המקום הכי נקי בבית כי זה המקום שבו אנחנו אוכלים ומבשלים. שמן וכתמי שומן, שאריות אוכל, כתמי קפה ותה על כוסות – כל הדברים האלה לא רק גורמים למקום להיראות רע, אלא גם מסכנים את הבריאות שלנו. גם אנשים שלא אוהבים לנקות משתדלים לשמור על המטבח נקי רק כדי להיות בטוחים. עם זאת, יש אנשים שאין להם בעיה עם מטבח מלוכלך.
לפעמים הבעיה היא לא רק עצלות. מחקרים רבים מוכיחים כי ניקוי הבית לעתים רחוקות הוא אחד הסימנים של דיכאון. לאנשים פשוט אין אנרגיה לשמור על הבית שלהם נקי, הם לא מרגישים שזה חשוב, וסביר מאוד שהם לא מעריכים את עצמם מספיק – הם לא חושבים שמגיע להם לחיות במקום נקי. מצד שני, ניקוי קבוע וסדר הוכחו כמשפרי מצב רוח ועוזרים להילחם בסימפטומים של דיכאון.

יש להם חדר אמבטיה מלוכלך

בפרסומות לשמפו בדרך כלל מראים את חדר האמבטיה כמקום שבו אפשר לשכוח את כל הבעיות ולהירגע. וזה נכון: לאמבטיה חמה או מקלחת קרה יש השפעה עצומה על הדרך בה אנו מרגישים. ריחות שונים יכולים להעיר אותנו, מלחים ושמנים אתריים יכולים לשפר את מצב העור שלנו ואת התפקוד של האיברים הפנימיים שלנו.
רק מבט אחד בשירותים מספיק כדי לדעת כמה אכפת לבעלים, לא רק מהגוף שלהם, אלא גם מהנוחות הפסיכולוגית שלהם. חדר אמבטיה נקי הוא אינדיקציה לכך שמשתמשים בו באופן קבוע. סבון במקלחת, שמנים שונים, משחת שיניים באיכות גבוהה, קרמים לפנים, קרם גוף – כל הדברים האלה אומרים כי לאדם זה אכפת מעצמו. אם הדבר היחיד בחדר האמבטיה הוא תער עם קצף מיובש עליו או חתיכת סבון, זה אומר שהאדם באמת לחוץ ואין לו הרבה זמן בלהשקיע באיך שהוא נראה ומרגיש.

יש להם יותר מדי חפצים

יש אנשים שקשה להם מאד להיפרד מהדברים שהם אוהבים. בטח ראיתם את הדירות האלה: רהיטים ישנים שמונחים על המרפסת, כלים ישנים שבורים, קומקומים, תנורים שלא עובדים, אופניים ישנים שאף אחד לא רכב עליהם הרבה זמן, ועוד דברים חסרי תועלת.
במקרה הטוב ביותר, התנהגות זו היא אינדיקציה לאישיות שמרנית: הם לא רוצים לשנות את הדברים כפי שהם ומנסים להסתיר את החפצים מפני שינויים. התרחיש הגרוע יותר הוא כשלאדם יש נטייה להביא כל הזמן דברים חסרי תועלת הביתה ולאגור אותם. זהו סימן של התנהגות כפייתית ונוירוזה. אנשים אלה פשוט לא יכולים להפסיק את האגירה.

הבית שלהם נקי מדי

יש אנשים שאוהבים לבלות את הזמן הפנוי שלהם בניקיון חדר האמבטיה או שאיבת השטיחים שלהם. כמובן שאין בעיה עם הרצון לחיות בחלל נקי, עם זאת, אם אדם מקדיש יותר מדי תשומת לב לכך, זה עשוי להצביע על כמה בעיות. בדרך כלל, אנשים אלה לא אוהבים אורחים כי הם עלולים להזיק למשהו או להזיז משהו ולשבש את הסדר המושלם.
התנהגות זו עשויה להצביע גם על ההרגל להיות מקובעים על דברים קטנים או על נטייה לשלמות.
אם דירה נקייה באופן קבוע בגלל הפחד מחיידקים ולכלוך, זה יכול להעיד על חרדה. לפעמים, ניקיון עוזר להתמודד עם החרדה הזו ומסייע לאדם להסיח את דעתו מהמחשבות הלא נעימות, זו הסיבה שאנשים עושים את זה לעתים קרובות כל כך.
Photo by Jean van der Meulen on Pexels.com
לסיכום, מחקרים רבים מראים שניקיון וסדר תורמים לבריאות הנפשית ולאושר, כל עוד זה לא הופך לאובססיה.
מה דעתכם? האם הדברים שכתובים כאן נכונים לגביכם או לגבי מישהו שאתם מכירים?

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות