חפש

טיפים לחופשה משפחתית עם המתבגרים שלכם

אין משפחה שלא תעריך טיפים לנסיעה עם בני נוער מתבגרים. חופשה עם בני נוער מתבגרים יכולה להיות סיוט וקשה לי להאמין שיש משפחה שאצלה זה לא ככה במינון כזה או אחר: הם מתבכיינים על שעמום, רבים עם האחים והאחיות, לא מתחשק להם ללכת למקומות שתכננתם ללכת, הם גוררים את הרגליים, רוצים להישאר בחדר במלון, עושים פרצופים ועולים לכולם על העצבים. אתם תכננתם והשקעתם את הנשמה במאמץ להוציא לפועל טיול כייפי ואטרקטיבי ובסוף הכל יורד לטמיון והם גם מאשימים אתכם. אז אם אתם מתכננים חופשה עם המתבגר/ת שלכם, אל תשכחו שזאת לא אשמתו שהוא לא הבן אדם הכי חביב ונוח לטייל איתו. הוא בעצמו בתקופה לא קלה של התבגרות, בלבול והמון הורמונים, שבאופן טבעי ונורמלי החברים שלו יותר חשובים מהמשפחה ולהתנתק מהם זה ממש קשה לו.
לפני שאתם יוצאים לחופשה עם המתבגרים שלכם, קבלו כמה טיפים לנסיעה שישפרו את החופשה:


1. שתפו אותם בתכנון הטיול
אחת הבעיות עם בני נוער היא שהרבה פעמים הם מתלוננים על היעד שלקחת אותם אליו. כמה שתחפשו מקום אטרקטיבי ומסעיר, הם לרוב יגידו שמשעמם להם. אם מראש תסכמו איתם את היעדים אליהם תגיעו, יהיה לכם לפחות קלף מיקוח. זה לא אומר שתתנו להם להחליט לבד, אבל שההחלטה הסופית תהיה מקובלת עליהם וככה, כשהם יגידו "משעמם לי" בפעם ה- 300 כשתגיעו לשם, תוכלו להזכיר להם שהם היו שותפים בבחירת המקום. חוץ מזה, אם תתכננו איתם את החופשה, הם יצטרכו לפני הנסיעה לחקור וללמוד על המקום אליו נוסעים, מה שעשוי להגביר את העניין בו.
2. תתייחסו אליהם כמו למבוגרים / תתייחסו אליהם כמו לבני נוער  
מתבגרים מתנדנדים בין ילדות לבגרות. רגע אחד הם כועסים עליך שאתה מטפל בהם כמו ילד, ברגע הבא הם יחפשו את הנוחות והסיוע שרק אתם ההורים יכולים לתת. אתם צריכים להיות גמישים ולהתאים את התקשורת ביניכם למתי להתייחס אליהם כאל ילדים ומתי כאל מבוגרים. יש דברים שהם מספיק בוגרים בשביל לבחור. למשל אם בן העשרה שלכם רוצה להיות חוצפן ולהישאר בחדר המלון כדי להקשיב לשירים באוזניות כל היום, תנו לו. מי מפסיד מזה? רק הוא. אל תענישו את כל המשפחה שתסבול מהתפרצויות זעם או שתיקה רועמת ופרצופים. אם בן העשרה שלכם פוגש כמה חברים בחופשה ורוצה לבלות קצת זמן איתם – תנו לו. פשוט תגדירו את כללי המשחק. אתם בחופשה ובאתם ליהנות ולא להכריח אף אחד לעשות מה שהוא לא רוצה, אבל זה רק כי זאת חופשה. כשתחזרו הביתה יש זכויות ויש חובות שצריך למלא.

3. תנו להם מרחב
הכוונה היא לא להשאיר אותם בודדים לנפשם, אלא להכיר בצורך המרחב האישי שלהם. חשוב לחשוב למשל על סידורי שינה. הבת שלך בת ה-15 לא רוצה לחלוק חדר אחיה בן ה-11. פרטיות היא דבר מאד חשוב לבני נוער מתבגרים. תשתדלו לא לישון כולם בחדר אחד או לפחות לשים מחיצה בין המיטה שלכם לשלהם.

4. אל תכפו עליהם לעשות משהו שהם לא רוצים
כמבוגרים והורים, אתם יודעים את היתרונות העצומים שיש בנסיעות וחופשות בחו"ל. זה הזמן שבו הילדים שלכם יכולים להכיר דברים חדשים, להרחיב אופקים, להתנסות בדברים שאין להם הזדמנות לעשות אותם בבית. אבל מה לעשות שלמרות ההתלהבות שלכם, הם נשארים אדישים. זה לא מזיז להם ולא בא להם לאכול את האוכל המקומי. הם מעדיפים את ההמבורגר והפיצה. תזרמו איתם. לא רוצים, לא צריך. לא שווה לריב איתם ולגרום להם לחשוב כמה הם שונאים את החופשה איתכם.

5. להתארגן מראש
אתם יודעים כמה המתבגרים שלכם יכולים להיות עצבנים וכמה התגובות שלהם יכולות להיות קיצוניות. לכן תשתדלו תמיד להתכונן מראש כדי שלא יהיו תקלות כמו זמן המתנה ממושך מדי במלון, חיפוש ממושך מדי אחרי מסעדה ועוד. תתכננו את היום מוקדם בבוקר לפני שהם קמים כדי לא לסבול אחר כך את התגובות הזועמות שלהם.


6. אל תביכו אותם
אחד ממקורות המבוכה העיקריים עבור נערים בגיל ההתבגרות הוא ההורים שלהם. כל ההורים מביכים מעצם היותם הורים!
אז תשתדלו להיות מודעים להתנהגות שלכם ולא להתפרע יותר מדי ולעשות להם בושות. לא לצעוק בחדר אוכל ולרקוד על השולחן בדיסקוטק, אתם לא בגילם. לא להשתכר ולהתחיל שירה בציבור, אתם לא עינת שרוף. הם יזכרו את הפדיחות שלכם לכל החיים ואחר כך אולי ימנעו מלהיראות אתכם בפומבי.

7. הזדמנות לחזק את הקשר
חופשה משפחתית היא הזדמנות נהדרת לחזק את הקשר עם בן העשרה שלכם. חופשה משפחתית צריכה להיות חוויה חיובית והיא כזאת כשאתם רגועים ולא עצבניים. זה הזמן הפנוי שלכם ביחד בלי עבודה ולימודים ברקע. זה הזמן לפתח את הקשר ואת מערכת היחסים שלכם עם הילדים (בכל גיל). תשתדלו ליהנות ולזרום איתם. אל תכפו עליהם כלום ותשתדלו לא להיות עקשנים ולהיכנס למלחמות. ההנאה ביחד היא מה שיבנה את הקשר החיובי שלכם.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות