חפש

הסידן וחשיבותו לגוף

לסידן יש חשיבות רבה לגוף האדם. הסידן הוא מינרל חיוני שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו וחייב לקבל אותו ממקורות חיצוניים. הסידן מצוי בגוף בכמות הגדולה ביותר (מהווה כ- 2% ממשקל הגוף וכמחצית מכלל כמות המינרלים בגוף). 

סידן ולחץ דם
הגדלת צריכת הסידן מסייעת להורדת לחץ הדם, בכך שהיא מגבירה את הפרשת הנתרן בשתן. התזונה המערבית עשירה מאד במלח שמורכב מנתרן. ריבוי הנתרן גורם לאיבוד סידן דרך השתן ולעלייה בלחץ הדם.
מחקר DASH מראה כי תזונה עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב מופחתי שומן תורמת להורדת לחץ הדם. צריכת הסידן היומית הדרושה לצעירים היא 1300 מ"ג ליום, למבוגרים מגיל 19-50 1000 מ"ג ליום ומגיל 51 ומעלה 1200 מ"ג ביום. בשתי כוסות חלב שהן כ- 2 מנות חלבון, יש כ- 400 מ"ג סידן. ההמלצה היא לצרוך לפחות שלוש מנות ביום של מוצרי חלב מופחתי שומן.
סידן ובריאות העצם
העצם אינה מבנה קשיח וקבוע כמו שרבים חושבים, אלא רקמה חיה ופעילה המכילה כלי דם ועצבים, אשר משתנה ומתחלפת כל העת. העצם מהווה גם "רזרבה חיה"- מאגר של סידן, שהוא מינרל חיוני לגוף.
כ-99% מהסידן נמצא בעצמות, שם הוא מהווה מרכיב מרכזי המכתיב את צפיפות העצם. הסידן משתחרר מהעצם לדם, כאשר ריכוזו יורד עקב צריכת יתר על ידי הגוף. ירידה בצפיפות העצם מתחת לרמה מינימלית גורמת למחלת האוסטיאופורוזיס.
נשים נמצאות בסיכון גדול יותר לסבול ממחלת האוסטיאופורוזיס. אחת מתוך שלוש נשים מעל גיל 50 סובלת מירידה בצפיפות העצם שגורמת לסיכון גדול יותר לשברים. הסיבה לכך היא שמסת העצם בנשים נמוכה בכ-30% מזו של גברים והסיבות לכך הן:
צריכת סידן מועטה יותר, מסת שריר וכוח התנגדות קטנים יותר, איבוד סידן בתקופת ההריון וההנקה, צריכת סידן מופחתת בזמן דיאטות הרזיה ופירוק סידן מואץ בגיל המעבר.

ביחד עם הסידן תורמים להזנת העצם רכיבי תזונה נוספים:
חלבון- חיוני לבניית החלק החלבוני ה"רך" של העצם המעצב את צורתה, גודלה וחוזקה. החלבון תורם גם לבניית השרירים המפעילים כוח על העצם ותורמים לעלייה בצפיפותה.
זרחן- מינרל השותף לסידן בבניית העצם (ממליצים על יחס הגדול מ-1 בין ריכוז הסידן לריכוז הזרחן).
ויטמין D- חיוני לספיגת הסידן והזרחן מהמעי לדם, להחדרת הסידן לעצמות ולמניעת איבוד הסידן בשתן.
ויטמין E- מגן על העצם במניעה של נזקי חימצון הקשורים בפירוק העצם.
חיידקי ביפידוס- מפרקים את החלבוני החלב ויוצרים סביבה חומצית במעי, ובכך מגדילים את זמינות הסידן לספיגה ולקליטה בעצם.
לקטוז (סוכר החלב)- תורם להגברה של זמינות הסידן ולספיגה במעי.
מקור לסידן במזון:
מוצרי חלב תורמים כ- 70% מצריכת הסידן היומית, ובנוסף ניתן לקבלו, אם כי בריכוזים קטנים יותר מפירות יבשים, במיה, ברוקולי, כרוב, כרובית, טחינה, סרדינים וירקות עליים.
תכולת הסידן במזונות נבחרים
המזון (100 גרם)           כמות הסידן
חלב 3%                           100
יוגורט ביו 1.5%                 110
גבינה לבנה 5%                 100
גבינה מעושרת בסידן 5%    200
גבינת קוטג' 5%                 45-100
שקדים                              250
סרדינים עם עצמות             380
ברוקולי                             48
גרגרי חומוס מבושל            45
תאנים יבשות                     140

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות