חפש

בעיות ואתגרים עיקריים בגיל ההתבגרות

נסו לחזור במנהרת הזמן עשרים פלוס מינוס שנים אחורה, לשנים שהייתם בני נוער בגיל ההתבגרות.
מצליחים? התרכזו היטב ונסו להיזכר מי הייתם, איך הייתם ומה הרגשתם. היזכרו בכל מיני אירועים מהעבר, איך התייחסו אליכם ההורים שלכם, החברים , המורים ועוד אנשים שהיו איתכם בקשר יומיומי ואיך אתם התייחסתם אליהם בחזרה.
הצלחתם? אם יש לכם מתבגר או מתבגרת בבית, אתם בטח מכירים את הבעיות של גיל ההתבגרות: את חוסר שיתוף הפעולה עם ההורים, המרדנות, הסרבנות והעקשנות. אתם בטח מכירים את הבקשות המוזרות והיוצאות דופן שהופכות להיות עניין שבשגרה כמו לצאת לבילויים בשעות מטורפות, ללבוש בגדים מוזרים, לעשות פירסינג, קעקועים ועוד.
תקופת ההתבגרות היא קשה גם לילד שלכם, למרות שנראה לכם שאתם ההורים הם אלה שבעונש. 
אחרי סדנת הורים למתבגרים שעשיתי וקריאת חומר ברחבי האינטרנט החלטתי לסכם כמה תובנות בנושא ולשתף את גולשי הבלוג היקרים שלי.
נתחיל עם הבעיות שיש לנוער בגיל ההתבגרות:
בעיה מס' 1: דימוי גוף
בגיל ההתבגרות הגוף לא מפסיק לגדול ולהשתנות. לעתים הגדילה היא לא בפרופורציה והידיים ארוכות מדי יחסית לגוף. ילדים בגיל זה מאד רגישים למראה גופם. הם כבר לא נראים כמו מלאכים חמודים בגיל הילדות. הם מסתכלים במראה ומתמקדים בכל שינוי ובכל איבר בגופם ורואים בעיקר את הדברים שנראים בעיניהם כשליליים. כל חצ'קון הוא סוף העולם. הם לא יודעים מה לעשות עם הידיים והרגליים. הגוף שלהם נראה להם שמן מדי או רזה מדי. הם לא מרגישים נוח עם הבגדים שלהם לכן הם עשויים להיות מאד עקשנים ובררנים.
אנחנו ההורים צריכים להיות מודעים לבעיה הזאת. להשתדל לא להביע דעה שלילית על מבנה גופם ועל המראה החיצוני שלהם כי זה עלול לערער אותם לגמרי. גם אם אתם חושבים שהבת שלכם השמינה, עדיף שלא תגידו לה את זה. תסמכו עליה שהיא רואה את זה לבד. השתדלו להחזיק בבית כמה שיותר ירקות ופירות ולא ממתקים וחטיפים, ולתת לה למצוא את הדרך אליהם בעצמה.

בעיה מס' 2: חיפוש זהות
גיל ההתבגרות הוא הגיל שבו הילד שלך מתחיל לחפש את המקום שלו בחברה, לנסות להיות שייך ומקובל בקרב בני גילו ולהיאבק על זהותו. בשלב זה זוהי המשימה החשובה ביותר שלו ובדרך הוא נתקל בהמון אתגרים וקשיים, שאיתם הוא צריך להתמודד תוך כדי מלחמה בפחדים ובחוסר הביטחון שלו. הילד שחינכתם להיות אדיב, מנומס, טוב לב ומתחשב עלול להרגיש עכשיו אאוטסיידר בקרב חבריו בני גילו שאצלם מקובל להיות חוצפן, מרדן, תוקפני ובועט בסמכויות. 
בני נוער מתנהגים כמו החברים שלהם בשלב זה ונגררים הרבה פעמים להתנהגויות שלא מקובלות עליכם. 
כהורים חשוב שנבין שההתנהגות הזאת נובעת מבלבול ולא מזה שנכשלנו בחינוך. חשוב לשים לילדים שלכם גבולות עם ניסיון להתפשר כמה שאפשר ולנסות להראות להם את הדרך הנכונה בשיחה מלב אל לב, בגובה העיניים, תוך הקשבה מלאה והבנה לצרכים שלהם.

סיבות שמובילות לדיכאון ולחץ בגיל העשרה:
סיבה מס' 3: תזמון בין משימות למשחק
המתח של גיל העשרה מתגבר עם העבודות בבית הספר. ככל שהילדים מתבגרים, המשימות בבית הספר הולכות ומתרבות. יש להם הרבה פרוייקטים, עבודות ומבחנים. יש מהם דרישות להצטיין במגוון נושאים שלא כולם מעניינים אותם, כמו ספורט, דרמה, ספרות וכד'. הם צריכים לבחור את מגמת הלימוד ואת בית הספר בו ילמדו ולעמוד בדרישות הקבלה. הם צריכים להתמקד בקבלת החלטות חשובות שישפיעו על עתידם בקשר לבית הספר. במישור החברתי נפתח לפניהם אופק חדש של הזדמנויות להכרויות, חברויות, יציאות לדייטים ורומנים. במישור זה הם גם רוצים להצליח ולא להרגיש יוצאי דופן וחריגים, לכן התזמון בין המשימות הרבות של בית הספר לבין הצורך להשתייך חברתית על ידי יציאה לבילויים, השתתפות במסיבות, הסחת הדעת של האינטרנט, הטלויזיה ושאר המדיה נעשה קשה יותר ויותר. למתבגר יש לחץ גדול להצליח לפעול על פי סדר עדיפויות נכון שכולל עמידה במטרות והצלחה במשימות תוך כדי הקדשת זמן לפעילויות חברתיות ותחביבים.
סיבה מס' 4: ציפיות גבוהות של ההורים
הורים שיש להם ציפיות גבוהות מהילדים המתבגרים שלהם הולכים למעשה על קרח דק שעלול להישבר בכל רגע. חשוב שהורים למתבגרים ימצאו את האיזון הנכון ולא ילחצו את ילדיהם להישגים גבוהים. לפעמים ההורים מנסים להגשים את החלומות שלהם דרך הילדים שלהם וזה יוצר לחץ עצום על הילד. חשוב להיות מודעים לכך שלילד יש רצונות וחלומות משלו. בכל מקרה ההורים מצפים מהילדים להצטיין בלימודים, להתנהג יפה, להיות מקובלים, להיות אחראים על עצמם ועל האחים הצעירים שלהם וכל הלחץ הזה מגביר את החרדה והדיכאון אצל המתבגרים.
אם המתבגר/ת שלכם צורח עליכם, מתפרק לגמרי ויוצא משליטה זה יכול להיות תוצאה של הלחץ הרב שבו הוא נתון.
סיבה מס' 5: לחץ חברתי
בני הנוער רוצים להיות מקובלים חברתית וכדי להרוויח את הקבלה החברתית הם יעשו כל מה שהחברים מבקשים מהם, ישתדלו להצליח בדברים שנחשבים בעיני החבר'ה "מגניבים" כמו נגינה ושירה, ספורט או התנהגות בריונית על מנת להתקבל ל"כנופיה" של בית ספר. הם עלולים לפתח הרגלים מזיקים כמו עישון וצריכת סמים ואלכוהול כדי להשתייך. הם עלולים גם להסתבך עם החוק רק כדי למצוא חן בעיני החברה.
סיבה מס' 6: גם ההורים בלחץ חברתי
כל מבוגר משמעותי בחיי המתבגר מנסה לעצב אותו בצורה שהוא חושב שהנער צריך להיות. בני הנוער מצד אחד שואפים לעצמאות וגיבוש זהות משלהם, אבל מצד שני הם לא יכולים כי ההורים בטוחים שהם צריכים לעצב את הילדים שלהם בדרך שהם חושבים. לא תמיד ההורים הם אלה שרוצים לעצב את הילד המתבגר שלהם. בדרך כלל גם ההורים נתונים בלחץ משלהם להראות שהמתבגר שלהם מוצלח. הסבא והסבתא חוקרים אותם לגבי ההישגים של נכדיהם ומכניסים אותם ללחץ, השכנים מרכלים, הם משווים עם חברים לעבודה התנהגויות, הצלחות וכישלון של הילדים. כל הלחצים האלה מכניסים את כל המשפחה לסיר לחץ של חרדות, דיכאון, ויכוחים, מריבות ורצון לברוח מהכל.
סיבה מס' 7: הרגלי אכילה
קשה מאד לפקח ולבקר את הרגלי האכילה של בני הנוער מכיוון שהם כבר מבלים לבדם מחוץ לבית את רוב זמנם. בנות בעיקר מפתחות הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה כדי להרגיש רזות. בנים מרבים לאכול אוכל שומני ולא בריא. בריאות הנוער נמצאת בסיכון גבוה והם עלולים ללקות בבעיות בריאותיות רבות. למרות זאת, רובם שורדים את התקופה עד שהם הופכים למבוגרים אחראיים יותר לחייהם.
סיבה מס' 8: שינויים הורמונליים
לכל הכאוס הזה תוסיפו את השינויים ההורמונליים בגוף שמתפתח מינית. לא מספיק כל הלחץ מסביב, הציפיות הגבוהות, והמשימות הרבות, תוסיפו לזה גם שינויים הורמונליים שגורמים לתגובות של תוקפנות, דיכאון, שינויים קיצוניים במצבי רוח ולפעמים ממש התמוטטות נפשית.
כאן יש מקום חשוב להורים, לתמוך בנער, לחבק אותו, להכיל את הרגשות הסוערים ולא לגרום למצב שלו להיות גרוע עוד יותר.

סיבה מס' 9: מודלים לחיקוי לא מוצלחים
מיהם הגיבורים בבית הספר שהילדים שלכם רוצים להיות כמותם? לרוב אצל בנים זה יהיה הבריון ששולט, מלך בית הספר שמצליח להסתדר בלימודים באמצעות העתקות וחברים שעושים בשבילו הכל, שמצליח "להשיג" בנות ואף להיות פעיל מינית ולהשוויץ על כך. אצל הבנות הגיבורה תהיה הנערה העשירה והמפונקת, זאת שלא מתעניינת בשום דבר חוץ מבאיפור ובנים. זאת שמבינה באופנה ויודעת להתלבש בסטייל. אלה כרגע המלך והמלכה של בית הספר, אלה שכולם מעריצים ורוצים להיות כמותם.
בתקשורת יש לנו מודלים לחיקוי בסגנון דומה- זמרים, דוגמניות, שחקנים ועוד כל מיני יפים ויפות מפורסמים ומפורסמות שחוץ מיופי חיצוני אין להם שום דבר להציע. כל הגיבורים האלה מציגים לילדים עולם ריק מערכים ומתוכן וגם עלולים לגרום לבני הנוער לחקות אותם במראה החיצוני, לקנות הרבה בגדים ואביזרי אופנה, לפתח הפרעות אכילה, לבזבז המון זמן על סטיילינג וכד'.

סיבה מס' 10: אין רגע מנוחה
עם כל סדר היום העמוס והמתיש הזה, בני הנוער יוותרו על זמן השינה והמנוחה שלהם כדי לעסוק בפעילויות שמסעירות אותם. הם לא ישנים בלילות שלפני מבחנים, הם נמצאים בפייסבוק ובאינטרנט שעות על גבי שעות והגוף שלהם, שעסוק בלהתפתח ולגדול עכשיו וזקוק כל כך למנוחה לשם כך, לא מקבל אותה וכך נוצר עוד סטרס בחייהם.
לסיכום, לא קל להיות מתבגר.
אולי בעקבות קריאת הכתבה נזכרתם בימי ההתבגרות שלכם ואולי זה עזר לכם להבין יותר טוב את מה שעובר על המתבגר שלכם.
מה אנחנו כהורים יכולים לעשות כדי לעזור?
חשוב מאד ללמוד ולפתח את היכולות ההוריות שלנו. לבקש עזרה אם צריך, לקרוא ספרים ומאמרים ולשמוע הרצאות.
אנחנו צריכים להפסיק להתלונן עליהם כל כך הרבה, על זה שלא סידרו את החדר, שהם מסתגרים בחדר או מבלים הרבה בחוץ.
אנחנו צריכים לקחת אחריות על התכנים להם הם נחשפים ולתת דוגמא אישית טובה.
חשוב מאד לבנות איתם תקשורת טובה- להקשיב להם הקשבה מלאה בלי לקטוע אותם באמצע ולהיכנס לדבריהם. לדבר איתם בגובה העיניים ולא להתנשא ולהיות שיפוטים. לגרום להם להרגיש שאתם בעלי ברית שלהם ולא אויבים.
תדאגו לספק להם לפחות ארוחה בריאה אחת ביום, להחזיק בבית הרבה ירקות ופירות מעניינים וטעימים, לקיים ארוחות משפחתיות בזמנים שהם נמצאים בבית. אני אישית בדעה שעדיף לבוא לקראתם ולהתאים את זמני הארוחות המשפחתיות להם, כך שהארוחה לא תהיה משהו מעיק שנכפה עליהם. 
להבין שלפעמים הם צודקים ואתם טועים. זה לא נורא אם תגידו להם לפעמים שאתם לא יודעים משהו ושהם אלה שמבינים או להודות בטעות שעשיתם ולבקש סליחה. וגם כשאתם צודקים והם טעו, חשוב לא להגיד את ה"אמרתי לך" המעצבן.
עודדו אותם ושבחו אותם בכל הזדמנות אפשרית. הרבו במחמאות וחיזוקים. הם זקוקים לזה מאד עכשיו.
היו עירניים לגביהם, שימו לב לסימנים שמעידים על כך שמשהו לא בסדר אצלם, שהם בדיכאון, שהם מסתגרים, שהם לא פעילים, לא אוכלים, לא מרוכזים, מתבודדים וכד'. במקרה שאתם חושדים שיש בעיה רצינית, פנו לקבלת עזרה מקצועית.
כבדו את הפרטיות שלהם. אל תחטטו בדברים האישיים שלהם ואל תקראו להם אי מיילים ויומנים אישיים. רק במקרה שאתם חושבים שהם נמצאים בסכנה ממשית, רק אז הרשו לעצמכם לחקור ולחטט.
הכי הכי חשוב- לתת להם לדעת שאתם שם בשבילם, שאכפת לכם ואתם אוהבים אותם בכל תנאי!!!

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות