חפש

האם חברת נעלי ואנס אנטישמית? הסיפור המלא

נעלי ואנס הן נעליים פופולריות בארה"ב, בעיקר בסצינת ההחלקה בקליפורניה. לפני כמה זמן התחילה שמועה שהחברה היא אנטישמית בגלל העיצוב של החלק התחתון של הסוליה שלה שבו הפסים מצטלבים בצורה שיוצרת את הסמל היהודי מגן דוד.

הביקורת על החברה התפשטה מהר מאד ברשת ואנשים רבים היו מוטרדים מכך שהחברה מנסה להעביר מסר באמצעות הנעליים שלה כאילו שכשנועלים אותן, דורכים בעצם על העם היהודי. היו שמועות גם שבתוך הסוליה של הנעל מסתתר צלב קרס ושבעלי החברה תומכים לכאורה בנאו נאצים.
הליגה נגד השמצה התייחסה לנושא ופרסמה באתר שלה את ההודעה הבאה:
שמועה בדואר אלקטרוני שהופצה זמן רב באינטרנט מצביעה על כך שיצרנית נעלי סקייטבורד ואנס היא אנטי יהודית, מפני שחלק מהנעליים שלהם מגיע עם דפוס הדומה למגן דוד על החלק התחתון של הסוליה. כמה הודעות דואר אלקטרוני מצביעות על כך שדפוס זה נוצר על ידי החברה לשים את היהודים במורד ("לצעוד על היהודים"), או שהחברה "נוסדה על ידי ניאו נאצים." 

הליגה נגד השמצה הגיעה למסקנה כי אין אמת בטענות אלה.
בעוד הליגה נגד השמצה מבינה שהשימוש במגן דוד בהקשר זה עשוי להיות פוגע לחלק, אין בסיס עובדתי להאמין שיצרנית נעליים ואנס שילבה עיצוב כוכב בעל שישה קודקודים בניסיון להעליב את היהודים.
במהלך השנים החברה ניסתה להרגיע את הלקוחות בטענה שהעיצוב של הסוליה הוא רק עיצוב של סימן מסחרי ואין לו שום כוונה להיות מגן דוד.
הטענה שלהם היא כי אלה שעבדו על עיצוב הסוליה, אפילו לא היו מודעים לכך שהצורה שנוצרה היא מגן דוד.

שמועה נוספת נגד החברה היא כי שם החברה באנגלית Vans הופך להיות המילה "השמד" אם מקלידים אותו באותיות עבריות. גם טענה זו אינה הגיונית בגלל שהחברה הוקמה בשנת 1966 ע"י האחים פול ואן דורן וג'יימס ואן דורן ומכאן השם ואנס. סביר להניח שבשנים האלה, כשהמקלדת העברית לא היתה בשימוש, אף אחד לא היה מודע לצירוף זה של אותיות שיווצר.
השמועה השלישית המאשימה את החברה באנטישמיות היא שיש צלב קרס בתוך הסוליה.
ב- 22 ביוני 2011 העלה גולש בשם חן אוחיון סרטון ליוטיוב שבו נראית נערה חותכת את סוליית הנעל של ואנס ומוצאת שם חריטה של צלב קרס. דובר החברה הגיב לסרטון ואמר כי "החברה שלנו פועלת על פי קוד ברור של התנהגות ואנו מגנים בכל תוקף כל צורה של אפליה". עוד הוא אמר שואנס תבדוק באופן יסודי את הטענה.
לאחר בדיקה הוא טען שהאחריות לחריטת צלבי הקרס היא כנראה של חברות צד שלישי שמייצרות את הנעליים, שנמצאות בסין, שם הסמל של צלב הקרס (סווסטיקה) מסמל מזל טוב והצלחה.
צלב הקרס שנמצא בתוך הסוליה

חיתוך נעל ואנס

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות