חפש

איך להפסיק לקנות סתם?

קשה מאד לעמוד בפיתוי לקנות משהו מתוך דחף רגעי. אתם רואים משהו שמוצא חן בעיניכם, יכול להיות שבגלל סיבה לא חשובה כמו חולצה שהצבע שלה מחמיא לעיניים שלכם אבל היא מאד יקרה ולא ממש מחמיאה לגזרה, צעצוע לילד שנראה לכם שיעסיק אותו כמה דקות ביום ויתן לכם שקט אבל בלי שום ערך חינוכי וגם יכול להיות שיהרס תוך פחות מיום, גאדג'ט מדליק לאוטו שלא קיבלתם עליו שום המלצה או ביקורת אמינה שהוא באמת מחזיק מעמד ועושה את העבודה ועוד.
לפעמים אתם קונים רק בגלל שיצאתם הבית והגעתם לקניון ואתם לא רוצים לחזור בידיים ריקות.

רבים מאיתנו חוטאים בקניה מתוך דחף, בלי בדיקה ובלי השוואת מחירים.
השאלות הבאות יכולות להיות שימושיות עבורכם אם תשאלו את עצמכם אותן בכל פעם לפני שאתם קונים משהו.
זה ימנע ממכם לבזבז כסף ויעזור לכם לצמצם את ההוצאות שלכם.
אני משתדלת לשאול את עצמי את השאלות הללו לפני שאני פותחת את הארנק ושולפת את כרטיס האשראי בגלל שמשהו חינני צד את עיני (תאמינו לי שאנשי השיווק יודעים בדיוק באיזה נקודות לגעת בנו כדי שנכנע לדחף הקניות הבלתי מבוקר שלנו).
1. האם זה הולך לעשות את החיים שלי קלים ונוחים יותר באיזושהי דרך?
אם המוצר באמת יקל על החיים שלנו ויעשה אותם נוחים יותר, כדאי לקנות אותו אם מחירו סביר. אם המחשבה עליו כחלק מהחיים שלנו מלחיצה, עדיף לוותר.

2. כל כמה זמן אני אשתמש בזה?
הדחף לקנות מכשיל אותנו שוב ושוב. לפעמים אנחנו מתלהבים ממשהו שאנחנו משתמשים בו פעם אחת ואחר כך שוכחים אותו בצד והוא מעלה אבק. אתם צריכים עוד אבק בבית? חישבו טוב אם תשתמשו במוצר או שהוא סתם יעמוד ללא שימוש.
3. האם אני יכול לקבל את זה בחינם במקום אחר?
אולי את מה שאתם רוצים לקנות אתם יכולים לקבל ממישהו שכבר לא צריך אותו בחינם. אולי קרוב משפחה יכול לתרום לכם אותו? אולי תמצאו אותו באינטרנט (כמו למשל באתר אגורה) אצל מישהו שמעוניין למסור אותו תמורת סכום נמוך או תמורת דבר אחר?
4. האם כבר יש לי משהו כזה?
לפעמים יש לנו דחף לקנות רק בשביל שיהיה לנו משהו חדש ונרגיש שקנינו. יצרנים מוציאים מדי פעם גרסאות חדשות למוצרים שלהם שהם טוענים שהן משופרות. האם באמת צריך להחליף לגירסה החדשה? אולי אפשר להסתק במוצר הותיק שיש לנו שעובד כמו שצריך? לא תמיד חייבים להחליף למודל החדש.
5. אני יכול להרשות לעצמי את זה?
השאלה החשובה ביותר. הרבה פעמים אנחנו מתלהבים ממשהו ולא שמים לב למחיר, או שאומרים לעצמנו שנשלם בתשלומים ויהיה בסדר. אל תשכחו שהתשלומים האלה מצטברים. כשאתם רואים משהו, תחשבו טוב אם כדאי להיכנס בשבילו לחובות.
6. איזו מטרה זה ישרת?
מה בדיוק יעשה עבורכם הדבר הזה שאתם רוצים לקנות? האם זה הולך לעמוד בצד ולהעלות אבק? האם זה ישכב באיזושהי מגירה עד שתשכחו שזה קיים? האם זה באמת ישמש אותכם או שהמטרה שזה ישרת היא רק הצורך הרגעי שלכם בקניות?
7. אני באמת ממש צריך את זה?
זאת שאלת הסיכום. לשאול את עצמכם אם אתם באמת צריכים את זה.
אם התשובה היא כן, לכו על זה. כמובן אם המחיר טוב ואתם יכולים לעמוד בתשלום. אם לא, המשיכו הלאה ונסו למצוא דרכים אחרות להרגיש טוב עם עצמכם.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות