חפש

מה הבדידות עושה לאנשים ואיך היא משפיעה על הגוף

כל אדם מרגיש לפעמים בודד, לפחות בשלב כלשהו בחייו: במצבים כשאין עם מי ללכת לקולנוע או אירוע, או אין עם מי לדבר ולספר משהו שממש רוצים לשתף. אנחנו שונים זה מזה בצורך שלנו בחברה אבל גם דומים. כאשר אנחנו מרגישים בודדים, יש לזה השפעות על הגוף שלנו: יש כאלה שמתחילים לאכול יותר, יש שסובלים מנדודי שינה, ויש שמתחילים להאמין שהבדידות היא גורלם.
הגוף שלנו מגיב לבדידות בכל מיני דרכים והנה חלק מהם:
Photo by Pixabay on Pexels.com
אכילת יתר
רוב האנשים על כדור הארץ אוכלים הרבה יותר כשהם מרגישים מצוקה רגשית כמו מתח או חרדה. הם בדרך כלל יאכלו מאכלים עתירי פחמימות ריקות כמו עוגות, שוקולד, פיצה וכד'. קשה מאד לשלוט באכילה הרגשית והיא גורמת להרגשה טובה לזמן קצר מאד, אבל אחרי זה חווים רעב חזק יותר. בתת מודע, האכילה הרגשית מנסה לפצות על ההרגשה הרעה בעזרת ההרגשה הנעימה שהאוכל נותן באותו הרגע. בזמן שהצורך באכילה מופיע, הגוף מייצר את הורמון הרעב – גרלין. מדענים ערכו מחקר כדי לבחון את הקשר בין הורמון הרעב והבדידות ומצאו כי לאנשים הרואים את עצמם כבודדים יש ייצור מוגבר של גרלין בדם.

קשיי הירדמות ונדודי שינה

לאנשים בודדים יש יתרון גדול – הם לא צריכים להילחם על השטח במיטה או על השמיכה. אבל יש בעיה אחרת. הם לא ישנים כמו שצריך והם לעתים קרובות סובלים מנדודי שינה. בעיות אלה עשויות לנבוע מתחושות של חוסר ביטחון. כאשר אנו מפוחדים, הגוף שלנו מייצר קורטיזול, ולאנשים בודדים יש רמה גבוהה של הורמון זה בגוף.

צופים יותר מדי בטלויזיה

עוד סימן לבדידות שאנחנו לא מודעים אליו הוא הלהיטות לראות טלויזיה. זו מעין בריחה מהחיים האמיתיים. על ידי בילוי של הרבה זמן בצפייה בסרטים וסדרות טלוויזיה, אנשים צוללים לתוך עולם אחר שמראה להם חיים מלאים ומעניינים. הדמויות בסרטים מתגברות על האתגרים שלהן בקלות, מכירות אהבות חדשות שהסוף שלהן תמיד טוב למרות הצרות שבדרך, מתמודדות עם קונפליקטים באומץ- וזה משהו שאנשים בודדים רוצים שיקרה גם להם וכשהם צופים בטלויזיה, ההזדהות עם הדמויות מכניסה אותם לעולם הזה.

יותר מדי קניות באינטרנט

סימני הבדידות הם לא תמיד גלויים וברורים וגם אנשים שיש להם חברים מרגישים לעתים בודדים. מחקר הראה כי אנשים שנמצאים במצב של בדידות, לעתים קרובות ירצו לקנות משהו. הם מתמקדים בדברים חומריים כדי למלא את החלל הריק שהם מרגישים. אם יש לכם חברים שמזמינים המון דברים און ליין, יכול להיות שזה בגלל שהם מרגישים בודדים ולא בגלל שהם מכורים לקניות.

אין חלומות ואי אפשר להרגיש שמחה בשביל אחרים

בדידות בטווח הארוך יכולה להיות מלווה במצב דיכאוני. אנשים פשוט לא מרגישים מאושרים יותר. הם צריכים לעשות כל שביכולתם כדי לצאת מהמצב הזה. אנשים שעברו את זה ממליצים ללמוד להרגיש מאושרים עבור אנשים אחרים, כדי להרגיש מאושרים בעצמכם. תחשבו על האנשים שנמצאים עכשיו במקומות שבהם אתם רוצים להיות: באי טרופי, בנופש בהרים או במסיבה, ודמיינו לעצמכם שאתם איתם, או פשוט תנסו להרגיש מאושרים על גילוי מדעי או הצלחה של מישהו אחר. מחשבות כאלה יכולות לגרום לכם להרגיש טוב יותר.
Photo by Mike Greer on Pexels.com
מרגישים שהבדידות היא גורל
אם רק נפרדתם מבן או בת הזוג שלכם, אתם עלולים להרגיש כאילו אתם האדם היחיד בעולם ולעולם לא תפגשו מישהו אחר. זה עלול לגרום לכם לשקוע עוד יותר בדיכאון. תשנו את הגישה ואת מה שאתם חושבים לזה שמה שקורה היום יכול להשתנות מחר או בעתיד הקרוב. שום דבר לא סופי ויש סיכוי טוב שתפגשו בקרוב אנשים חדשים ותכירו בן או בת זוג חדשים.

אף פעם לא רגועים

לאנשים שחיים לבד יש יכולת חזקה להיות קשובים וזהירים מאד. כאשר אדם רגיל להיות לבד, הוא מסתמך רק על עצמו וזה הופך את המוח לדרוך יותר. מצד אחד זאת דרך חשובה לשרוד, אך מצד שני זה לא בריא בגלל שאף פעם אי אפשר להירגע.

פחד להיות לבד

אנשים בודדים ממש לא נהנים להיות לבד. הם סובלים בגלל זה וזה גורם להם להרגיש מדוכאים. אז הם מנסים להיות כמה שיותר עסוקים, כדי לא לחשוב על דברים רעים.

מרגישים לא נחוצים

הבדידות גורמת להרגיש חוסר תקווה, חוסר תכלית וחוסר תועלת. הרגשה שאין לך בשביל מה לחיות, שאף אחד לא צריך אותך ולאף אחד לא ישנה אם תחיה או תמות…

אז איך אפשר להיפטר מהבדידות?

יש כל מיני דרכים להיפטר מהבדידות, כמו להשתתף בחוגים, להירשם לטיולים מאורגנים לרווקים/ות, להכיר אנשים און ליין וכדומה. דרך מוצלחת מאד להיפטר מהרגשת הבדידות והאי נחיצות היא להתנדב. ברגע שתתנדבו במקום שעוסק בעזרה למשהו או מישהו שאתם מתחברים אליו, תכירו אנשים חדשים, תמצאו עיסוק מעניין ותרגישו שזקוקים לכם. הטלפון שלכם יחזור לצלצל, יישלחו אליכם הודעות ותיצרו קשרים חברתיים מספקים.
יש המון עמותות וארגונים שזקוקים למתנדבים: החל מעמותות שעוזרות לבעלי חיים ועד כאלה שעוזרות לחולים ולקשישים. אם פעם או פעמיים בשבוע תתנדבו, תראו איך העולם שלכם מתעשר, גם בהרגשת סיפוק וגם בקשרים עם אנשים טובים.
כדאי לטפל בתחושת הבדידות כבר עכשיו, לפני שיעבור זמן רב מדי וההשפעה שלה עליכם תהיה קשה יותר. חוץ מזה, הרגלים ישנים קשה לשנות, אז אם התרגלתם להיות בודדים, נסו לעשות את הצעד לשינוי לפני שתתרגלו לזה מדי. רק אל תשכחו- להיות לבד לא בהכרח אומר שזה להיות בודד. זה בסדר להיות לבד ולבלות זמן עם עצמך אם טוב לך עם זה. לא לכולם יש את אותו צורך בחברה. אבל להיות לבד כשאתה זקוק לחברה, זה אומר שאתה מרגיש בודד.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות