חפש

10 מאכלים ומשקאות שלא נוכל לאכול בעתיד בגלל שינוי האקלים

כדור הארץ עובר בשנים האחרונות תהליך של שינוי אקלים שגורם לכך שתנאי המחיה הולכים ונהיים קשים יותר. החום והקור הופכים להיות קיצוניים משנה לשנה, ובהרבה מקומות בעולם יש בצורת. קרחונים נמסים וגורמים לעליית פני הים ולהצפות, היובש והחום גורמים לשריפות ענק ובקיצור, לא נראה שיש מקום בעולם שאינו נפגע מהמצב.
גם על המזון שאנו צורכים עכשיו ללא בעיה ובהנאה זה עומד להשפיע. בשנת 2050 ישנם מזונות שכבר לא נוכל להשיג בקלות כמו היום, בגלל תנאי הגידול שלהם שיהפכו להיות לא מתאימים. הנה 10 מזונות שנמצאים בסכנת הכחדה בגלל תהליך ההתחממות שעובר העולם:

1. שוקולד

עצי הקקאו אמנם לא מושפעים מהטמפרטורות הגבוהות, אבל הם דורשים גשמים בשפע ולחות גבוהה. על פי דוחות ומחקרים מדעיים, באזורי הגידול של עצי הקקאו, בעיקר באפריקה, לא צפויים לרדת גשמים רבים בשנים הקרובות ולכן הגידול של הקקאו בסכנה. אז אם אתם מכורים לשוקולד, תצטרכו בשנים הקרובות להיגמל ממנו. יתכן ויצליחו לפתח זנים של עצי קקאו מהונדסים גנטית שיצליחו לשגשג באקלים היבש, אבל אז יכול להיות שהשוקולד יהיה יקר יותר ומי יודע מה יהיה הטעם שלו. מקור

2. קפה

בעוד כמה שנים, תצטרכו להתעורר בבוקר בלי קפה. חברות מובילות בעולם בתחום הקפה, כגון סטארבקס ולוואצה, מזהות את הסיכונים החמורים שנגרמים על ידי התחממות כדור הארץ. כ -50% מהשטח העולמי המתאים לייצור קפה נמצא בסכנה של קיצוץ עד 2050. אנשים יצטרכו להתמודד עם בעיות כמו עליית מחירים, השפעה שלילית על הטעם והארומה, ועל מחסור באספקה. חוקרים מאמינים שעד שנת 2080 הקפה ייכחד.

3. מאכלי ים

אם אתם אוהבים פירות ים ודגים, תצטרכו מתישהו לוותר גם עליהם. הסיבה לכך שלא נוכל לאכול עוד מאכלי ים היא ההחמצה של האוקיינוס, תופעת לוואי של שינוי האקלים. החמצת מי האוקיינוסים היא (על פי ויקיפדיה) תופעה אשר במסגרתה עולה רמת החומציות של מי האוקיינוסים עקב גדילת ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה בשנים האחרונות. החמצת מי האוקיינוסים תשפיע לרעה על אוכלוסיות בעלי החיים שחיים בהם, כמו הדגים, הסרטנים, הצדפות והלובסטרים שלא יוכלו לשרוד.

4. בירה

החום והבצורת משפיעים לרעה גם על גידול השעורה שממנה מייצרים את המשקה האלכוהולי הפופולרי ביותר. הירידה בהיצע הבירה כבר גרמה לעליית מחירים של 193% באירלנד. מקור

5. תה

אם חשבתם שתוכלו להירגע עם כוס תה, תחשבו שוב, כי כנראה שתצטרכו למצוא בשביל זה משקה חדש. מומחים מזהירים כי גם הצמחים מהם מפיקים את התה יושפעו מאד משינוי האקלים אם לא יינקטו צעדי מנע. לדוגמה, פגיעות מוגברת לחרקים או עלים באיכות נמוכה יותר הם רק חלק מהבעיות שהתעשייה תעמוד בפניהן. ישנם 45% מסוגי צמחי תה שנמצאים ב"רשימה אדומה" של סכנת הכחדה. מקור

6. דבש

לצערנו, דבורי הדבש נמצאות בסכנת הכחדה. בשנת 2007 גילו כוורנים ברחבי העולם תופעה מדאיגה: 40 מיליארד דבורים נעלמו מהכוורות שלהן מבלי שנודעו עקבותיהן. גם בגרמניה, שוויץ, פורטוגל, איטליה וספרד התרחש דבר דומה. יש תיאוריות רבות להסבר התופעה; השפעה של חומרי הדברה, פתוגנים שונים או שילובים שונים של הנ"ל. אם היעלמות דבורי הדבש תימשך, אנחנו נהיה בבעיה קשה מכיוון שהדבורים מספקות שירותי האבקה לצמחים רבים. הכחדה שלהן תגרום למחסור כלל עולמי לא רק של דבש, אלא גם של פירות וירקות. בעקבות ההבחנה בהתמעטות של אוכלוסיית הדבורים, קמו יוזמות להגנתן.
עוד מחקר מצא שהעלייה ברמת הפחמן הדו חמצני, CO2, באטמוספרה, תוריד את איכות החלבון שמזין את הדבורים בזמן ההאבקה. אם הדבורים לא יאכלו כמו שצריך, זה יגרום למותן ולסופו גם של הדבש.

7. אורז

גם גידולי האורז נמצאים תחת איום של ירידה של 20-40% בתפוקה. אבל יש עוד בעיה מכרעת שצריך להתמודד איתה. על פי מאמר זה, האורז יכול להיות פחות מזין ולהכיל פחות ויטמינים ומינרלים בגלל הריכוז הגובר של פחמן דו חמצני באטמוספירה. משמעות הדבר היא שמי שהאורז הוא מרכיב עיקרי בתזונה שלו יצטרך למצוא דברים אחרים לאכול כדי להיות בריא.

8. פירות הגדלים במטעים

תפוחים, שזיפים ואפרסקים הם הסמלים של עונת הקיץ. אבל כדי ליהנות מהם בקיץ אנחנו צריכים חורפים גשומים שישקו אותם. התחממות כדור הארץ תוביל לשנות בצורת ארוכות שבהן אנחנו עלולים לאבד את עצי הפרי.
מחקר בראשות אוניברסיטת מלבורן, מראה כי החורפים האחרונים אינם גשומים מספיק כדי לייצר פירות. מצד שני חום השמש הקיצוני עלול לגרום אף הוא לנזק לעצים. בשורה התחתונה, מגדלי הפירות יכולים לצפות למחסור בכמות ואיכות הפרי בשנים הבאות.

9. סירופ מייפל

השינוי האקלימי משפיע לרעה על עצי אדר הסוכר אשר צומחים בארה"ב ובקנדה ומשמשים לייצור סירופ המייפל. מומחים טוענים כי העצים לא יכוסו במספיק שלג בחורפים, מה שיגרום לנזק לשורשים ולצמיחה מופחתת. כבר עכשיו מספר משמעותי של עצים ניזוקו בגלל החורפים שהפכו לקצרים יותר. מעריכים כי מקומות הגידול המתאימים לעצי אדר הסוכר יפחתו במידה משמעותית במהלך 80 השנים הקרובות. מקור
10. חיטה
תשכחו מקפה ומאפה. גם יבול החיטה נמצא בסכנה בגלל שינוי האקלים. משמעות הדבר היא כי לחם, לחמניות ומאפים שונים יכולים להיות מעדן יקר להשגה עבור הילדים שלנו או אפילו לנו. על פי מחקר זה, שבוצע על ידי אוניברסיטת מדינת קנזס, אנו נמצאים בסיכון של אובדן של לפחות 1/4 מייצור החיטה העולמי שלנו, כאשר כל עלייה של מעלה נוספת בטמפרטורה, הוא נחתך בסביבות 6%.
חוץ מהרשימה של 10 המאכלים והמשקאות האלו, ישנם עוד הרבה מזונות בסכנת הכחדה בגלל שינוי האקלים. העולם הולך ומתייבש ולא ניתן יהיה לגדל עוד יבולים חקלאים. כמות המים הולכת ומצטמצמת, וכמות נכבדת מהמים מתבזבזת על בעלי חיים אותם אנחנו אוכלים (כמו בקר). העתיד נראה די קודר לדורות הבאים, ואולי גם בשבילנו.

מה אפשר לעשות?

אחת הדרכים לעצור את תהליך ההתחממות הגלובלית היא לצמצם משמעותית את צריכת המזון מן החי.
לתעשיות המגדלות בעלי חיים לשם ייצור בשר, ביצים ומוצרי חלב יש השפעות סביבתיות חזקות.
בשנת 2007 פרסם האו"ם דו"ח בשם "צלו הארוך של משק החי" ("Livestock's long shadow"). הדוח הוכן על ידי "Lead", מרכז מחקר בינלאומי, והוזמן לבקשת ארגון המזון והחקלאות של האו"ם. הדו"ח מתאר את ההשפעות הסביבתיות מפעילות של משקי-חי, ומגיע למסקנה כי יש להם תרומה נכבדת להרס הקרקע, לשינויי אקלים, לזיהום אוויר, לזיהום מים, למחסור במים, ולהקטנת המגוון הביולוגי. על פי הדו"ח, משקי החי הם הגורם השני או השלישי בחשיבותו בבעיות סביבה רבות, הן במישור העולמי והן במישור המקומי. (לקריאה נוספת: אקו-ויקי)
עוד דברים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי לעצור את ההתחממות הגלובלית:
אנחנו יכולים לעשות צעדים שיפחיתו את פליטת הפחמן הדו חמצני לאוויר, כמו להפחית את הנסיעות במכוניות פרטיות ולהשתמש בתחבורה ציבורית או ללכת ברגל. להפסיק להשתמש בשקיות ניילון ובמוצרים חד פעמיים מפלסטיק. לצמצם את צריכת החשמל (במקום לייבש את הבגדים במייבש, לתלות אותם לייבוש למשל). לצמצם את הקניות באופן כללי, כי גם התעשיות השונות מזהמות מאד את הסביבה וגורמות לפליטת גזי חממה. כל אחד מאיתנו יכול לשנות את אורח חייו במעט, ואם כולנו נעשה את זה, השינוי יהיה משמעותי ויציל את העולם, למען השנים הבאות.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות