חפש

מה לעשות כשמציקים לילד שלך

אחד הדברים הכי קשים להורה זה לגלות שהילד שלו הוא קורבן להתעללות. ההחלטה מה לעשות עם זה היא קשה מאד. מצד אחד רוצים ללכת לתפוס את הבריון הקטן ולהחטיף לו או לצעוק עליו, מצד שני זה לא חוקי וגם אין טעם לרדת לרמה של הפרחח הקטן. בתור הורה אתר צריך לעשות משהו כדי לעזור לילד שלך, השאלה היא מה.

לפניכם מספר צעדים שיעזרו לכם בהחלטה מה ואיך לעשות כשמישהו מציק לילד שלכם.
הצעד הראשון הוא להקשיב לילד שלך- אם הילד שלך חוזר מהגן או מבית הספר מוטרד ועצוב, צריך לשבת איתו ולשאול אותו מה קרה, להקשיב למה שהוא מספר, לשאול אותו מה לדעתו אפשר לעשות, מה הוא רוצה שאתם ההורים תעשו, לתת לו להבין שאתם מוכנים לעשות כל מה שצריך כדי שזה ייפסק ושאתם שם בשבילו.
צעד 2- לדבר עם הגננת או המורה- לפני שאתם עושים את זה, קחו נשימה עמוקה ונהלו את השיחה בצורה רגועה. אם לא תהיו רגועים, המורה או הגננת ירגישו שהן מדברות עם אמא משוגעת שעושה פיל מזבוב ויתייחסו לסיפור שלכם בהתאם.
הסבירו למורה, לגננת או למנהלת בדיוק את מה שסיפר לכם הילד שלכם ובקשו מהם לפקוח עין ולעקוב אחרי מה שקורה, לראות איך הילד שלכם מתנהג ואיך מתנהגים אליו. בדרך זו של בקשת שיתוף פעולה ועזרה אתם מגייסים את בית הספר לצד שלכם.
צעד 3- הרגיעו את הילד שלכם – לילדים אין את מיומנויות החשיבה שיש למבוגרים וקשה להם להבין שהבריונות שהופנתה כלפיהם היא לא באשמתם. הם עלולים לחשוב שזה הם לא בסדר. שאם המראה שלהם היה טוב יותר או שאם היו טובים יותר בספורט לא היו מציקים להם. לכן חשוב מאד שתבהירו להם שזאת לא אשמתם. בדרך הזאת הם יבינו שצריך לעצור את ההתעללות, לא לשנות אותם עצמם.
צעד 4 – משחק תפקידים – בדרך כלל ילדים שנופלים קורבן להתעללות נתפסים על ידי המתעלל כחלשים יותר. לכן כדי לחזק את ילדיכם כדאי לעשות איתו הצגה שבה אתם מתחלפים בתפקידים וממחישים את ההצקה ואת התגובות האפשריות. הראו לילד איך צריך להגיב, איך לענות בתקיפות ולסלק את הילד המתעלל. הילד מתאמן בתגובות הנכונות ומתחזק. חיזרו איתו על המשחק הרבה פעמים עד שירגיש בטוח שהוא יודע איך להגיב. רק אל תלמדו אותו להרביץ בחזרה כי זה יסבך אותו בצרות.
צעד 5- להמשיך לעקוב – הצקות לא מפסיקות בדרך כלל תוך לילה לכן חשוב להישאר עם יד על הדופק ולהיות ערניים למה שקורה. בכל יום הקדישו כמה דקות לשיחה עם הילד ולתשאול איך היה בגן או בבית הספר, אם הם שיחקו יפה או אם מישהו הציק להם, מה הם עשו כדי לעצור את זה, מה המבוגרים האחראים במקום עשו. בדרך זו הילד שלכם ידע שלא שכחתם את הבעיות שלו ושיש לו גב.
צעד 6 – דברו עם הורי הילד המתעלל- אל תופיעו להם בדלת הבית ואל תתקשרו לצעוק. בדרך זו אתם מקבלים הורה שמגן על הילד שלו ולא מוכן להקשיב לכם ולשתף איתכם פעולה. בקשו מבית הספר לקיים פגישה איתכם, עם המנהל או המורה ועם ההורה של הילד המתעלל. כך תימצאו בסביבה נייטרלית ומול גורם שלישי שמשמש כעד לכל מה שקורה ביניכם. זה יכול גם להרגיע את המצב ולא לתת לו לטפס לעוצמות גבוהות של רגש.
צעד 7 – השיגו תמיכה- לגלות שהילד שלך לא פופולרי במיוחד וסובל מהצקות זה מאד לא נעים ואף כואב. מאד. יכול להיות שמול הילד אתם מראים כמה אתם חזקים אבל כשהוא לא רואה אתם מתפרקים. תמצאו לעצמכם תמיכה. אם זה בן הזוג, חברים, משפחה או עזרה מקצועית. גם אתם צריכים לעבוד על הרגשות שלכם ולא להגיע למצב שבו אתם תאבדו את הכוחות כתוצאה מהמתח והלחץ. אם אתם תתפרקו, זה ישתקף מייד בהתנהגות של הילד וזה לא יהיה לטובתו.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות