חפש

ילד דרוזי ממג'דל שמס מדבר רק אנגלית שוטפת במבטא בריטי

לפני כמה ימים התפרסם בתכנית של אמנון לוי בערוץ 10, "פנים אמיתיות", סיפור על פעוט דרוזי בשם אוניל ממג'דל שמס שלא דיבר עד גיל שנתיים, ואז כשנלקח לבדיקת שמיעה על ידי הוריו המודאגים, הוא פתח פיו והחל לדבר אנגלית שוטפת במבטא בריטי כבד.

אף אחד לא מוצא הסבר הגיוני לתופעה ובני המשפחה של הילד בטוחים שמדובר בגלגול נשמות. הילד גם אינו מדבר ערבית כמו בני משפחתו והאנשים שמסביבו ואינו יכול להסתדר בגן הילדים שבו מדברים עולם בערבית. גם ההורים אינם מדברים אנגלית ולכן אינם יכולים לתקשר איתו.

אל האולפן הביאו את ד"ר קרן בן יצחק, מומחית בחקר המוח, שאינה מאמינה בגלגול נשמות אלא בהסבר מדעי. היא צפתה בכתבה והודתה שלא ראתה דבר כזה מעולם. אבל בכל זאת, לתופעה יש שם במדעי המוח- "קסנוגלוסיה". קסנוגלוסיה היא ידיעה פתאומית ולא מוסברת של שפה זרה לאדם שלא הייתה שום היכרות קודמת עמה. בדרך כלל אדם שמתחיל לדבר בשפה זרה לו עושה זאת בעקבות טראומה שעבר במוח- שבץ מוחי, תאונה, גידול וכד'. השינוי במוח גורם לאזור האחראי על השפה במוח, אזור ברוקה, לשלוף את השפה הזרה לשימוש.
אבל במקרה של אוניל הוא לא למד אף אנגלית לטענת משפחתו, ולכן אין לו מאין לשלוף את הידע.

מפתה להאמין בהסבר של גלגול הנשמות, ולהאמין שזוהי הוכחה לכך שגלגול נשמות קיים. מי מאיתנו לא היה רוצה להאמין שבגלגול הקודם היה משהו אחר בגלל שיש לו דז'ה וו מוזר בביקורים במקומות מסוימים, כאילו היה כאן כבר קודם? גלגול נשמות יכול להסביר הרבה תסביכים שיש לנו בחיים.
יתכן שהכתבה ערוכה כך שלא נקבל הסברים מדעיים מספקים ונצא המומים בשאלה האם גלגול נשמות הוא ההסבר היחיד למה שקרה לאוניל.
ההסבר המדעי האפשרי למה שקרה במג'דל שמס הוא שהילד רכש אנגלית כשפת אם באמצעות חיקוי. יתכן שנחשף לסרטים ותוכניות באנגלית עם מבטא אנגלי שלא היו מיועדות דווקא לילדים. כשילד נולד המוח שלו הוא לוח חלק. ההתפתחות השפתית נעשית באמצעות תקשורת עם הסביבה או חיקוי ויתכן שנחשף להרבה תוכניות בטלויזיה או ביוטיוב או בכל אמצעי תקשורת אחר באנגלית, אותה אימץ כשפת אם וחיקה בכל כוחו. בגיל הינקות המוח משקיע את כל כולו בהתפתחות השפה והיכולת ללמוד את השפה הראשונה היא החזקה ביותר מבכל שלבי החיים. אם האנגלית מצאה חן בעיניו, הרי שהוא השקיע את כל כולו בהבנה וחיקוי שלה.
בערוץ BBC יש המון תוכניות באנגלית עם מבטא בריטי פופולריות כמו תכנית המציאות. אולי הילד ישב מול הערוץ עם בן משפחה או לבד ורכש את השפה? ד"ר בן יצחק אומרת בתכנית שייתכן שהילד נחשף לשפה בצורה כלשהי וכך למד אותה. כשילד נחשף הרבה לשפה חדשה בגיל הינקות זה יכול להתניע את התהליך. יתכן שזה מהטלויזיה או מהמחשב, את האופציה הזאת הם לא אמרו (או שזה נחתך בעריכה).
בכל מקרה, מה שבטוח זה שאוניל הוא ילד מוכשר וחמוד בעל יכולת פנומנלית ללמוד שפה. האם התגלגלה לגופו נשמה של בריטי מלונדון? לא בטוח.  

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות