חפש

גניבה מחנויות אצל בני נוער

נועה ושירה הן חברות טובות בנות 14 שאוהבות להסתובב ביחד בקניון אחר הצהרים.
יום אחד הן חזרו ממסע הקניות שלהן שכלל בסך הכל זוג מכנסי ג'ינס, וכשהניחו את המכנסיים בהתלהבות על המיטה, מהשקית של נועה נפלה חולצת טי שירט לא מוכרת.
שירה לא זכרה שנועה קנתה את החולצה ושאלה את נועה מאיפה החולצה הגיעה. "פילחתי אותה" ענתה נועה בגאווה.
שירה הרגישה מבולבלת. היא לא הכירה את הצד הזה של נועה. נועה היא תלמידה טובה, חברה מצוינת ואין לה שום בעיות התנהגות. היא לא הבינה מה עובר על נועה.
תופעת הגניבה מחנויות היא לא נדירה. יש לא מעט בני נוער שנוהגים לגנוב מחנויות מסיבות שונות.

מי גונב מחנויות? 
אין סוג של גנב טיפוסי – אנשים שגונבים מחנויות יכולים להיות בכל גיל, גזע, מין ורקע חברתי וכלכלי.
גנבי החנויות בדרך כלל מתחלקים לשתי קטגוריות: 
גנבי חנויות מקצועיים- אנשים שבדרך כלל לוקחים פריטים יקרים, כמו בגדים ותכשיטים, אותם הן מתכוונים למכור. 
גנבי חנויות חובבים או מזדמנים- רוב גנבי החנויות נמצאים בקבוצה זו. גנבי חנויות מזדמנים בדרך כלל לא נכנסים לחנות עם הכוונה לגנוב – הם פשוט רואים משהו שקורץ להם ושיש הזדמנות לקחת אותו אז הם עושים את זה. 
אנשים רבים מניחים כי לגנבי חנויות יש הפרעה נפשית והם חייבים טיפול פסיכולוגי או שהם גונבים בשביל לשרוד. אבל האמת היא שלא זו הסיבה שרוב האנשים שגונבים מחנויות עושים את זה. יש מעט מאוד אנשים שיש להם קלפטומניה (דחף כפייתי לגנוב), ולהרבה אנשים שגונבים יש מספיק כסף כדי לשלם עבור הפריטים שלקחו. 
יש כאלה שמתייחסים לגניבה מחנויות בסלחנות וקוראים לה "לפלח", "להרים" או "לסחוב" מהחנות. באנגלית זה נקרא Shoplifting- הרמה מחנויות. אבל על המוצר שאותו גונבים, בעל החנות או הדוכן משלם, לכן זוהי גניבה לכל דבר.

יש אנשים שלא יכולים להבין איך סחיבה יכולה להיות משהו כזה רציני. מה שאולי נראה כמו מעשה קונדס תמים באמת יכול להשפיע על עתידו של אדם, ובכלל זה הסיכויים שלו להתקבל לעבודה. המון בני נוער מגלים בדרך הקשה שחנויות לוקחות את "הסחיבה" מהן ברצינות רבה.
למה בני נוער גונבים מחנויות? 
אחת סיבות לכך שבני נוער גונבים מחנויות היא לחץ חברתי. יש כאלה שעושים את זה כדי להיראות מגניבים או אמיצים בעיני החברים שלהם. יש כאלה שעושים זאת משום שהחברים שלהם גונבים מחנויות והם רוצים להיות חלק מהקבוצה. יש אנשים שגונבים מחנויות, כי הם רוצים דברים שיש לחברים שלהם, אבל הם (או ההורים שלהם) לא יכולים לקנות. 
 יש בני נוער שגונבים מחנויות כדי לבחון את עצמם למה הם מסוגלים. הם יכולים לעשות את זה כדרך להתמרד בסמכות או להיות נון-קונפורמיסטים. הם יכולים לעשות את זה גם בגלל הסכנה בזה והאתגר להיתפס ואפילו רצון בלתי מודע להסתבך בבעיה רצינית ולקבל תשומת לב מהורים או חברים. 
 יש כאלה שמביעים את מורת רוחם מהחנות או מהרשת שאליה שייכת החנות באמצעות גניבה ממנה. אבל הסחיבה מהחנות מענישה את הלקוחות שעושים שם קניות, לא את בעלי החנות. בעלי החנויות מעלים בדרך כלל את המחירים כדי לכסות את ההפסדים שנגרמים בעקבות גניבות. 

מה קורה לגנבי חנויות כשתופסים אותם? 
סחיבה מחנויות היא דבר הרבה יותר רציני ממה שאנשים עשויים לחשוב. חלק מהדברים שיכולים לקרות לגנבי חנויות הם: 
בעל החנות יכול להזמין משטרה, הם יעצרו ויצעדו בחנות באזיקים. 
הם עשויים לעמוד בפני אישומים בגין גניבה. 
הם עלולים להיות מגורשים מהחנויות או הקניון בו נתפסו. 
אנשים שנעצרו על גניבה מחנויות – במיוחד אם זה יותר מפעם אחת – עשויים בסופו של דבר לצבור רקע פלילי. זה ישפיע עליהם בעתד- יהיה להם קשה יותר להשיג עבודה, להתקבל למכללה או אוניברסיטה, לתפקידים מסוימים בצבא, להתקדם בעבודה או לעשות דברים אחרים שהם רוצים. 
גם אם הם לא נתפסים זה עלול להשפיע להם על החיים. חלק מהם ירגשו תמיד אשמים או מתביישים במה שהם עשו. זה יכול להפחית את הכבוד שלהם כלפי עצמם. לפעמים הם מאבדים חברים שלא רוצים קשר איתם בגלל שהם לא רוצים להיות קרובים לאנשים עם עולם ערכים שהיושר אינו חלק ממנו.

איך גורמים לחבר שגונב מחנויות להפסיק?
אם יש לכם חבר שגונב, זה עלול להיות קשה לדבר איתו על זה. נסו לומר שאתם מודאגים ושאתם לא רוצים שהוא יפגע בטווח הארוך. הרבה אנשים פשוט לא יודעים עד כמה זה רציני ואיזה השלכות חמורות יכולות להיות לזה. 
 לפעמים בני נוער עושים את זה כדי לקבל משוב חיובי מהחברים. אם תגידו להם כמה זה שלילי בעיניכם ושזה לא משהו שאתם מעריכים וזה גורם לו להיראות רע בעיניכם, זה יכול להוציא מזה את ההנאה ולגרום לו להפסיק את זה. 
 אתם יכולים פשוט להגיד את מה שאתם מאמינים בו, בלי לשפוט או לבקר: "אני לא חושב שזה נכון לקחת דברים בלי לשלם עליהם". לפעמים צריך אומץ כדי להגיד לחבר שגונב דבר כזה אבל זה יכול לעזור. כך אתם מעבירים לו את המסר שאתם לא מרגישים בסדר עם ההתנהגות הזאת. 
 כאשר אתה לא יכול לדבר עם החבר שלך בעצמך או שאתה חושש שהבעיה גדולה מדי בשביל להתמודד איתה לבד, תוכל לדבר על זה עם מבוגר שאתה מרגיש שאפשר לסמוך עליו. 
 אם חבר מנסה לגרום לך לגנוב מחנויות או לעזור לו לגנוב על ידי זה שתסיח את דעת המוכר או הקונים האחרים – תגיד לו לא! צריך אומץ בשביל ללכת נגד החבר אבל שיתוף פעולה עם פשע הוא כמו ביצוע הפשע עצמו. אם אתה עוזר לחבר שלך לגנוב זה בדיוק כאילו גנבת בעצמך וההשלכות החמורות יהיו גם עליך. 
 אם החבר שלך לא מפסיק לגנוב מחנויות, הימנע מללכת איתו לקניות ביחד. אם החבר שלך נתפס, גם אתה עלול להפוך להיות חשוד בפעמים הבאות שתיכנס לחנות הזאת וגם אותך עלולים לגרש. 
 אם סחבת מחנויות בעבר, תחשוב איך הרגשת אחרי זה. האם זה היה שווה? יכול להיות שמייד אחרי הגניבה יש אדרנלין שגורם להרגיש כייף, אבל כמה דקות אחרי ההרגשה היא רעה.
חלק מתהליך ההתבגרות הוא להפוך אותנו להיות מודעים לאופן שבו אנחנו מרגישים, למה שאנחנו חושבים ואיזה ערכים חשובים לנו. למידה מטעויות העבר היא הדרך לעשות את זה. זה אף פעם לא מאוחר מדי לשנות את הדברים שאנחנו לא אוהבים, או לפעול בדרכים שיעזרו לנו להיות האדם שאנחנו רוצים להיות.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות