חפש

איך מקבלים את פניו של תינוק חדש שבא לעולם בארצות שונות?

10 מנהגים מסורתיים בתרבויות שונות ברחבי העולם לכבוד תינוקות חדשים במשפחה:
ארמניה- מניחים את התינוק על הרצפה ומסביבו פריטים סמליים כדי לחזות את העתיד שלו
כאשר יוצאת לתינוק השן הראשונה שלו, ההורים הארמנים חוגגים בטקס שנקרא אגרה הדיג (Agra Hadig) או האתאם אתיק (Hatam Atik). הם מניחים את התינוק על הרצפה או השולחן ומקיפים אותו בפריטים סמליים, כגון סרט מדידה, סטטוסקופ, מרית, שטר כסף, ספר וחפצים אחרים. ההורים מעודדים את התינוק לזחול ולבחור באחד מהפריטים.

הפריט הראשון שהתינוק מרים מסמל את העתיד שלו (אותו דבר לגבי בנות). לדוגמא, אם התינוק בוחר סרט מדידה, אז זה אומר שהוא יהיה אדריכל או מהנדס.
טקס השן הראשונה- ארמניה- קישור ליוטיוב 
יפן- אריזת חבל הטבור בתוך קופסת עץ וטקס הענקת שם
יש הורים ששומרים את השיער של התינוק כשהוא מסתפר בפעם הראשונה, יש כאלה ששומרים את הנעל הראשונה שלו למזכרת. ביפן שומרים את חבל הטבור שאיתו יצא התינוק מהרחם בתוך קופסת עץ מיוחדת.
כבר בבית החולים אורזות האחיות את חבל הטבור בתוך קופסת העץ ונותנות אותה לאמא כשהיא עוזבת. לפעמים ליד חבל הטבור שמים גם בובה קטנה לובשת קימונו. האמונה היא שהשמירה על חבל הטבור מסמלת את השמירה על הקשר החיובי של הילד לאמו.
שבוע לאחר שהילד נולד מתקיים טקס הענקת השם, אושיצ'יה, שבו מקבל התינוק את שמו מול המזבח הביתי. הטקס הוא אינטימי ומתנהל בנוכחות המשפחה הקרובה בלבד, ללא חברים וקרובי משפחה אחרים. התינוק לבוש כולו לבן, כסמל לטוהר. השם שלו נכתב על צלחת ונתלה על הקיר, לצד צלחות עם שמות בני המשפחה האחרים.
כשתינוק יפני נולד, "אקא-צ'אן" (aka-chan), כלומר האדום הקטן, ההורים מקבלים אותו בברכה והמטרה של טקסים אלה היא לתת חשיבות להתייחדות עם אמו ומשפחתו ולפתח איתם קשר הדוק וקרוב.
חבל הטבור בקופסה מיוחדת מעץ- מקור התמונה 
סין- צביעת ביצים בצבע אדום כסמל לאושר והתחדשות החיים
במשפחות סיניות, כאשר התינוק בן חודש ימים, חוגגים לו את טקס הירח המלא כדי להנציח את החודש המלא הראשון לחיים. זהו האירוע החשוב הראשון עבור הילד שזה עתה נולד.
בבוקרו של היום ה-30 לחיי התינוק , קרובי משפחה וחברים מתאספים כדי לתת ברכות ומתנות לתינוק החדש. הוריו של התינוק נותנים גם הם מתנות לקרובים ולחברים שבאים לחגיגה. סוגי המתנות משתנים ממקום למקום, אבל המתנה הפופולרית ביותר היא בדרך כלל ביצים צבועות בצבע אדום, כנראה בגלל שבתרבות הסינית הן סמל של תהליך שינוי של החיים לטובה. הצורה העגולה שלהם היא סמל של חיים הרמוניים והצבע האדום הוא סימן לאושר.
במהלך החגיגה, קרובי משפחה וחברים גם נותנים מתנות. סבא וסבתא בדרך כלל נותנים זהב או כלי כסף לנכד שלהם כדי להראות את האהבה העמוקה שלהם. ההורים והיילוד מקבלים מתנות מודרניות כמו בגדי תינוקות , צעצועים, ספרים ושוברי מתנה, אך המתנה הנפוצה ביותר היא כסף שעטוף בפיסת נייר אדום.
סרטון המראה כיצד צובעים את הביצים באדום לכבוד יום החודש של התינוק- קישור
דנמרק ושבדיה- נמנום בקור מקפיא מחוץ לבית 
אצלנו בישראל נורא נלחצים מהרעיון של להוציא תינוק החוצה לטמפרטורה של פחות מ-21 מעלות צלזיוס. אבל בסקנדינביה ההורים לא עושים מזה עניין בכלל, להיפך- הם מאמינים דווקא שאוויר קר בריא לתינוק וגורם לו לאכול ולישון טוב יותר. תינוקות דנים ושבדים מבלים את היום כשהם ישנים במרפסת או על המדרכה בקור מקפיא של 5- מעלות צלזיוס (23 פרנהייט) בעוד הם מתחממים בתוך הבית או בית הקפה. גם ברוב מעונות היום המטפלות נוהגות לתת לתינוקות לשכב בחוץ כשהטמפרטורה מאד נמוכה (מכוסים בשמיכה כמובן). התיאוריה שמאחורי המנהג לתת לתינוקות לישון בחוץ כשקר, גם בחורף וגם בקיץ, היא שכך הם מפתחים את מערכת החיסון שלהם ונוטים פחות להצטנן ולחלות. הם מאמינים ששהות של תינוק בחדר סגור עם עוד אנשים או תינוקות אחרים לא בריאה לו בכלל.
אפילו מועצת הבריאות הארצית הדנית תומכת ברעיון. ישנן חברות שפיתחו אזעקות מיוחדות לתינוקות שישנים בחוץ בזמן שההורים בפנים כדי שיוכלו לשמוע אם התינוק בוכה.
מקור התמונה- Jenny Brandt/Dos FamilyforCup of Jo 
פינלנד- חבילת הלידה שמקבל כל תינוק מהממשלה
באנגלית יש פתגם שאומר "every baby comes with a loaf of bread under his arm" (כל תינוק מגיע עם כיכר לחם תחת זרועו). בישראל אומרים שכל תינוק מביא את הפרנסה שלו. בפינלנד אומרים "כל תינוק מקבל חבילה יפה ומכובדת מהממשלה".
כבר 75 שנים שבפינלנד קיים נוהג שכל יולדת מקבלת לאחר הלידה חבילה מרשימה של בגדים, מצעים וצעצועים, בתוך קופסה שיכולה לשמש כעריסה, מתנה מהממשלה.
האמהות יכולות לבחור לקחת את הקופסה או לקבל מענק בסך 140 אירו (190 דולר), אבל הקופסה שווה הרבה יותר.
המנהג של מתן החבילה נועד לעזור למשפחות מעוטות יכולת והתחיל בשנת 1949 והוא מסמל את זה שלא משנה איפה נולדת ולאיזו משפחה, כל התינוקות נולדים שווים.
קופסת מתנה מממשלת פינלנד- מקור 
מצרים- מניחים את התינוק במסננת גדולה ומנערים אותו כדי לעזור לו להתרגל לתהפוכות החיים
במצרים של ימינו יש אמונה חזקה שהמספר שבע והישרדות קשורים זה בזה קשר חזק. ביום השביעי אחרי הולדת התינוק, מקיימים טקס הענקת שם לתינוק שנקרא שבו (Sebou). בטקס זה האמא עומדת עם התינוק לבוש בגלימה לבנה ומכניסה אותו למסננת עדינה גדולה ומנערת אותו כדי להרגיל אותו לתהפוכות החיים. בשלב הבא היא מניחה את התינוק על גבו על שמיכה על הרצפה ושמה סכין על חזהו כדי לגרש רוחות רעות. האורחים מפזרים סביבו גרגרים, זהב ומתנות. כל אלה מסמלים שפע אותו הם מאחלים לילד. האמא צועדת שבעה צעדים מעל גופו של הילד כדי לגרש רוחות רעות והנשים לוחשות לו לחשים שיציית תמיד לאמא שלו. אחר כך עושים תהלוכה של נרות וקטורת, ובוחרים לו את השם. 

ג'מייקה- קבורת חבל הטבור והשיליה ונטיעת עץ במקום
על פי המסורת הג'מייקנית, לאחר שהאם יולדת, השליה וחבל הטבור נקברים במיקום מיוחד ועץ ניטע במקום זה.
העץ מסופק על ידי ההורים, הסנדקים, קרובי משפחה אחרים או חברים. העץ הוא כלי פדגוגי המלמד את הילד לקחת אחריות בחיים, שכן הוא משמש כדי להראות לילד שזו תחילת החיים שלו והוא חייב לטפל בו.
מסורת זו מגיעה מביטוי ג'מייקני שאומר: "הבית הוא המקום שבו מחרוזת הטבור שלך קבורה", שמסמל את הקשר הרוחני למקום שממנו כל אדם מגיע.

באלי- לא נותנים לרגליים של התינוק לגעת באדמה כי הוא נחשב לישות אלוהית מהשמיים
עד גיל 210 ימים ההורים בבאלי לא נותנים לרגליים של התינוקות שלהם לגעת באדמה מכיוון שילודים נחשבים לישויות אלוהויות שבאו מן השמים. בגיל 210 ימים נותנים לתינוק לגעת באדמה בטקס חגיגי שנקרא אוטונאן (Otonan) שמסמל את המעבר של התינוק להפוך לאדם באופן מלא.
טקס הפיכה של התינוק לאדם על ידי מגע של הרגליים באדמה- באלי 
טרינידד וטובגו- שמים כסף בידיים של התינוק כדי לתת לו שגשוג
בטרינידד וטובגו, כאשר אנשים באים לבקר את התינוקות, הם בדרך כלל שמים ביד שלהם כסף על מנת להביא לשגשוג וברכות טובות לרך הנולד.
מנהג אחר במדינה זו הוא שחלק מההורים לא מאפשרים להיכנס לביתם לאחר השעה 18:00 כי הם מאמינים שזה עלול לגרום לתינוק מחלות.
ברזיל- אמא מכינה מזכרות לכל מי שבא לבקר את התינוק שלה
בברזיל, כשהאמא בהריון היא מכינה סל עם מזכרות אותן היא נותנת לכל אדם שמגיע לבית החולים לבקר אותה כשהתינוק נולד. בדרך כלל, המתנה היא משהו קטן כמו סוכריות, מגנטים למקררים, פנקסים אישיים, שקיות, בקבוקים זעירים של בושם וכד', שכולם נבחרו על ידי האם לפני שהתינוק נולד. אמהות רבות גם מצרפות למזכרת פתק עם הודעה על שמו של התינוק ותודה על הביקור.
וליהודים בישראל יש את ברית המילה בגיל 8 ימים לתינוק ואת טקס הפידיון לבן הבכור שאתם בטח מכירים אבל למי שגר בחו"ל זה יכול להיראות מוזר ושונה, אפילו אכזרי.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות