חפש

10 עובדות מרתקות על עכבישים

בואו נודה בעובדות, מאד קשה להתלהב כשרואים עכביש אימתני מטייל לנו על הקיר או התקרה בבית. האינסטינקט הראשוני שלנו הוא לחבוט בהם עם מטאטא או לרסס אותם ולא מעניין אותנו שום דבר עליהם כמו כמה כוח יש לרשת אותה הם טווים או מה הם אוכלים כדי לשרוד.
עכביש על התקרה: נכון שלא הייתם רוצים לפגוש אחד כזה בבית שלכם?
אז למרות שעכבישים הם חיה לא רצויה בבית שלנו, יש כמה עובדות מעניינות שנחמד לדעת עליהם:

1. השם של העכביש באנגלית בא במקור מיוון העתיקה- באנגלית, השם של משפחת העכבישאים, פרוקי הרגליים, הוא arachnids.
לפי המיתולוגיה היוונית, אישה בשם ארכנה התפארה שהיא אורגת טוב יותר מן האלה אתנה. אתנה באה אליה מחופשת לאישה זקנה ואמרה לארכנה להתחרט על ההיבריס (חטא הגאווה) שלה, אולם ארכנה עשתה ההפך וקראה תיגר על אתנה. האישה הזקנה הורידה את תחפושתה והתחרות החלה. אתנה ארגה איור המתאר את סכסוכה עם פוסידון על העיר אתונה, בעוד ארכנה ארגה איור המתאר מעשים נועזים רבים של זאוס. אתנה כעסה מאוד על מיומנותה של ארכנה (התחרות מעולם לא הוכרעה) ועל הנושא שבחרה, והכתה את ארכנה. ארכנה תלתה את עצמה ומתה. אתנה, אכולת רגשות אשם, הפכה אותה לעכביש הראשון ומאז היא אורגת את רשתה.
2. קורי עכביש הם כל כך חזקים שהם יכולים לעצור מטוסים- קורי המשי של העכבישים ידועים בחוזק ובגמישות שלהם. ישנם סוגים של קורי עכבישים שהם חזקים כמו חוטי פלדה, עד כדי כך שהם יכולים לעצור מטוס בואינג 747 באוויר! איזה מזל שעכבישים לא אוכלים טייסים.
3. כדי להעביר את עצמם, העכבישים מתנפחים- כדי לטוות קור בין שני אובייקטים מרוחקים, העכבישים צריכים להיות ערמומיים. העכבישים בעצם לא יכולים לעוף, אז כדי לקפוץ מאובייקט לאובייקט, הם מתנפחים, מוציאים קור מהבטן שלהם, ניתלים עליו ומזנקים אל המקום אליו הם רוצים להגיע.
4. לתינוקות העכבישים יש כוחות להיות בלתי נראים– בגלל שהם כל כך קטנים, עכבישים שרק נולדו יכולים לשמש כמזון טוב לחרקים אחרים. למזלם, נולדים העכבישים חסרי צבע כך שהם הופכים להיות שקופים לגמרי ובלתי נראים באויר.
5. במאה ה- 18 השתמשו בקורי המשי של העכבישים לטוויית גרביים וכפפות– בון דה סנט אילר הצרפתי הראה בשנת 1700 בערך לספירה, שאפשר לטוות מקורי עכביש בד. הוא היה אוסף פקעות של קורי עכביש, מרתיח אותן, שוטף, מייבש ומסרק אותן ואז אוסף את החוט. כיום השיטה אינה רווחית מכיוון שכדי להפיק 2 ק"ג של חוט צריך להשתמש בכ-1,300,000 פקעות.

6. עקיצות של עכבישים הן לרוב לא מסוכנות– רוב העכבישים לא עוקצים בני אדם, כי הם לא מעוניינים לטרוף אותם, אלא אם כן הם חשים מאויימים. ידוע על קרוב ל- 40,000 סוגים של עכבישים. כל העכבישים הם ארסיים, אולם רק כ- 30 סוגים של עכבישים הם קטלניים לבני האדם.
7. רשתות קורי העכביש הגדולות ביותר הן גדולות פי 2 מהגודל של שאקיל אוניל– רשת קורי העכביש הגדולה ביותר שידוע עליה היא כל כך גדולה, שאפילו שחקן הכדורסל שאקיל אוניל (גובה 2.16 מטר) לא יוכל לברוח ממנה. ישנם עכבישים באיזורים הטרופיים של כדור הארץ שיכולים לטוות רשת קורים ברוחב של 18 מטרים לפחות.
8. העכבישים לא חייבים רשת כדי לתפוס טרף– למרות שרוב העכבישים משתמשים ברשתות קורי עכביש כדי לתפוס את טרפם, לא כולם עושים זאת. עכבישים יכולים גם לצוד חרקים שנגלים מול עיניהם סתם כך. יש להם רגליים אחוריות חזקות וראייה מצויינת והם יכולים לזנק על טרפם בלי להשתהות.
9. במלחמת העולם השנייה השתמשו בעכבישים– במהלך מלחמת העולם השנייה, השתמשו חיילים אמריקאיים בפקעות של קורי עכביש של האלמנה השחורה כדי ליצור את צלב הכוונת של כלי הירייה שלהם, בעיקר של תותחים.
10. עכבישים אוהבים למחזר- טווייה של קורים כל כך ארוכים ומסובכים יכולה להיות מלאכה קשה מאד עבור חרק כל כך קטן. הרבה מהעכבישים הטווים קורים משתמשים בקורים שכבר טוו כדי ליצור חדשים ולחסוך לעצמם זמן וכוח. איך הם ממחזרים? הם אוכלים את המשי של הקורים הישנים שמלא בפרוטאין ומשאירים רק את החלק המרכזי והבסיסי של הרשת כדי להמשיך אותה ביום שלאחר מכן.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות