חפש

14 עובדות פסיכולוגיות ומרתקות על עצמנו

נפש האדם היא דבר מורכב שאנחנו עדיין לא יודעים עליו מספיק. חוקרים בתחום הפסיכולוגיה עדיין לא גירדו אפילו את פני השטח. עם זאת, בכל יום מתגלים ממצאים חדשים ומרתקים על הנפש שלנו. הנה כמה עובדות פסיכולוגיות שיכולות לעזור לנו בחיים, כמו לשפר את ההערכה העצמית שלנו או להפחית מתח ולחץ:

1. לתלמיד תיכון ממוצע במאה ה-21 יש את אותה מידה של חרדה כמו למטופל במוסד לחולי נפש בתחילת שנות ה-1950

בכל עשור, החרדה אצל ילדים ומבוגרים הולכת וגדלה, ויש לכך כמה סיבות:
יש ירידה בקשרים החברתיים שלנו – אנחנו מחליפים עבודות לעתים קרובות מאד, פחות לוקחים חלק במסגרות קהילתיות, מתחתנים בגיל מאוחר יותר ומבלים הרבה יותר זמן לבד.
הציפיות שלנו מהחיים השתנו- אנחנו רוצים הרבה יותר דברים כמו עושר, מערכת יחסים מושלמת, ויש לנו גם רעיונות לא מציאותיים של איך אנחנו צריכים להיראות ואיך השותף שלנו צריך להתנהג.
אנחנו נחשפים ליותר מדי חדשות רעות, במיוחד על תאונות, תקיפות אלימות ומלחמות, מה שגורם לנו להרגיש שהעולם הוא מקום מסוכן.

2. זה לוקח רק 3 שעות כדי לשכנע אדם שהם ביצעו רצח

ואין צורך לנקוט באלימות כדי לגרום לזה, זה יכול לקרות באווירה ידידותית של שיחה שנראית דומה מאד לראיון.
כאשר אנחנו נזכרים באירועים, אנחנו משחזרים אותם מהזיכרון בכל פעם. מחקרים מראים שאם המראיין יודע כמה פרטים על חייו של אדם, אז במהלך שיחה, על ידי הוספת כמה רעיונות מזויפים באמצעות טכניקות מיוחדות לשכתב זיכרונות, אפשר לשכנע מישהו שהוא רוצח. רוב האנשים שהשתתפו בניסויים במחקרים אלה השתכנעו שיש להם זיכרונות של גניבת משהו, תקיפת אנשים בשנות העשרה שלהם, או שהיו להם פציעות שמעולם לא היו באמת.

3. אם אתה רוצה למצוא אהבה, קח את הכלב איתך כשאתה יוצא לדייט


אם אתה מגיע לפגישה עם כלב, הסיכויים שלך להצלחה יגדלו בהרבה. אנשים מרגישים הרבה יותר בטוחים כשהם מתקרבים לאדם אטרקטיבי שיש לו כלב לצידו.
מחקר שנערך בבריטאני שבצרפת, הראה כי בנות נוטות פי 3 פעמים לתת את מספרי הטלפון שלהן לגברים שיש להם כלבים. באופן כללי, אנשים שהולכים עם בעלי חיים נראים יותר אמינים.

4. שיר אהוב הוא בדרך כלל שיר שהאדם מחבר אותו לאירוע חשוב מאוד בחיים

השירים שאנחנו אוהבים קשורים בדרך כלל לסיפור אישי שיש לנו, לאדם אהוב, או אירוע רגשי.

5. יש אנשים שמפחדים מאושר

הפחד להיות מאושר מופיע בדרך כלל אצל אנשים שחוו איזושהי טרגדיה אישית בזמן שהם היו מאושרים. זו הסיבה שהם מצפים באופן לא-מודע שיקרה משהו רע דווקא ברגעים השמחים שלהם והם עושים ככל שביכולתם להימנע מהם. אנשים כאלה נתפסים בדרך כלל כמופנמים שלא אוהבים להיות במסיבות ואירועים חברתיים מהנים, אבל למעשה הם לא מפחדים להיות עם אנשים אחרים, הם פשוט מפחדים מהסיכוי להרגיש מאושרים.

6. כמות הלחץ שאדם מרגיש כשהוא מאבד את הטלפון שלו או מפספס את הרכבת דומה ללחץ שמרגישים בפיגוע

סקר שנערך בקרב 2,000 בריטים מצא שהחשש לאבד את הסמארטפון דומה לפחד מלהיות בפיגוע טרור. עוד הוא מצא כי חמשת המצבים המלחיצים ביותר אנשים הם: מוות של אדם קרוב, עונש מאסר, אסונות כמו שריפה או שיטפון, מחלה קשה ופיטורין.

7. כתיבת יומן יכולה לשפר את הבריאות

אנשים שיש להם הפרעות אכילה או סובלים מדיכאון יכולים לשפר מאד את המצב שלהם בעזרת כתיבה יומיומית ביומן אישי. כתיבת יומן יכולה לחזק את המערכת החיסונית, לעזור להתמודד עם מתח ואף להפחית סימפטומים של אסטמה. ויש עוד יתרון חשוב: כתיבת יומן עוזרת ללמוד מטעויות העבר ולהימנע מלעשות אותן בעתיד וגם להיזכר בהנאה ברגעים טובים נשכחים מהעבר.
לא צריך לכתוב הרבה: מספיק לכתוב רק כמה משפטים כל יום, רצוי בערך באותו זמן. ההערות האלה עוזרות לבטא את הרגשות ולנתח מצבים.

8. כדי להיות יצירתיים, אתם לא צריכים רעיונות טובים. אתם צריכים הרבה רעיונות

מחקרים גילו כי אם היו משלמים לאנשים עבור מספר הרעיונות שהם מציעים ולא על איכות הרעיונות, התוצאות היו טובות יותר. אבל זה רק בתנאי שהיה להם קצת זמן לנוח. המתכון להיות יצירתיים הוא כדלקמן: ליצור רעיונות רבים ככל שאפשר, אפילו גרועים ביותר, לאחר מכן, לשכוח אותם במשך זמן מה ולעשות משהו אחר במשך כ-20 דקות. אחרי ההפסקה, לחזור למשימה.

9. הליכה של 20 דקות בפארק תהפוך אתכם למאושרים יותר

מגע עם הטבע גורם לנו להרגיש רגועים ונותן לנו נוחות רגשית. אנשים שמבלים לפחות 20 דקות ביום בפארק מרגישים מרוצים יותר מחייהם. וזה לא משנה מה עושים בפארק: רצים או סתם הולכים.

10. מוסיקת רקע מפחיתה את היכולות היצירתיות שלכם

כל מנגינה או שיר (בכל שפה – זרה או שפת האם) מעכבים את היכולת להיות יצירתיים אם מקשיבים להם תוך כדי עבודה. אם אתם כותבים ספר למשל, עדיף שתקשיבו למוסיקה רק כשאתם לא עובדים.

11. כדי לשנן משהו, עדיף לצייר מאשר לכתוב

הציור יעיל יותר לשינון דברים מאשר כתיבת הערות, הדמיה או צפייה בתמונות. לא חייבים להיות מוכשרים: גם ציורים פרימיטיביים יכולים לעזור לזכור דברים הרבה יותר טוב.
זה שימושי במיוחד עבור אנשים מבוגרים: בדרך זו, הם יכולים לזכור דברים יותר טוב.

12. כשהקבוצה המועדפת שלכם זוכה, ההערכה העצמית שלכם משתפרת

מסתבר שאנשים אוהבים לצפות בספורט מסיבה טובה: יש לזה השפעה חיובית על ההערכה העצמית שלהם. בכל פעם שהקבוצה המועדפת שלך מנצחת, מצב הרוח שלך משתפר באופן דרמטי במשך כיומיים. וכאשר הקבוצה שלך מפסידה, אין לזה שום השפעה דרסטית.
חוץ מזה הרבה יותר טוב לראות אירועי ספורט עם עוד אנשים. במקרה שהקבוצה מנצחת, השמחה עולה, ובמקרה שהקבוצה מפסידה, הרבה יותר קל להתמודד עם זה.

13. כשיש תוכנית חלופית זה מוריד את הסיכוי להצליח

אם אתם עומדים להתחיל משהו חדש – כמו להקים עסק או להתחיל עבודה במקום חדש, אל תעשו תוכניות ב' ו-ג' למקרה שזה לא יצליח. כשאתם חושבים שיש לכם אפשרות נוספת, אתם מקטינים את ההתמקדות שלכם בהצלחה בתוכנית המקורית. כשאתם מתחילים משהו חדש עדיף שתעשו את זה כאילו כל החיים שלכם תלויים בזה כדי שתתמסרו לזה לגמרי וכך תשיגו את התוצאה הרצויה לכם.

14. כדי לדחוף את עצמכם לעשות שינוי, שאלו את עצמכם "האם אני אעשה את זה?"

אם אתם רוצים להזיז את עצמכם לעשות שינויים בחיים כמו להתחיל דיאטה, להפסיק לעשן, או לבלות יותר זמן עם הילד שלך, אל תתנו לעצמכם פקודה: "מעכשיו אני רץ כל בוקר" או "מהיום אני הולך לבלות פחות זמן באינטרנט". תשאלו את עצמכם את השאלה: "האם אני אעשה את זה?"
אם אתם לא מרגישים שום לחץ פנימי, תדונו בבעיה עם עצמכם כדי לקבל את הדחף לפעול. לדברי הפסיכולוג, אברהים סנאי, על ידי שאילת שאלות, אתם יוצרים לעצמכם את המוטיבציה.
מה דעתכם? אתם גם חושבים שהאנשים המודרניים סובלים יותר ממתח? יש לכם דרך לפתור את זה? שתפו אותנו בתגובות!


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות