חפש

כשהילד המתבגר שלך שונא אותך - דברים שצריך לזכור

* (נכתב בלשון זכר אבל הכוונה היא גם לנקבה כמובן)
כל הורה עובר זמנים שבהם הוא מרגיש שהילד המתבגר שלו שונא אותו. זה יכול גם לקרות על בסיס יומיומי. זה יכול להיות מאד קשה להרגיש שהבן או הבת שלך שונאים אותך, לכן הכנתי רשימה של כמה דברים שצריך לזכור כשזה קורה:

אתה עושה את העבודה שלך
אתה כהורה ממלא את התפקיד שלך. אם הוא מגלה כלפיך רגשות שליליים, כנראה שאתה עושה את העבודה שלך נכון. בני נוער נוטים להפר את הכללים ואת המערכת שאתה כהורה קובע להם. זוהי מרדנות שאופיינית לגיל הזה והתפקיד שלך הוא לעמוד על המשמר ולשמש כשוטר. הם זקוקים למסגרת ולחוקים ברורים. האחריות שלך היא לתת להם את זה וזה כמובן עלול לגרום להם לרגשות עוינות כלפיך. אל תשכח שלמרות שהם חושבים שהם יודעים הכל, הם עדיין לא מוכנים לעולם הזה ואתה זה שצריך להגן עליהם מפני עצמם.

הם רק כועסים
למרות שזה נראה שהילד או הילדה שלך שונאים אותך, זה לא באמת ככה. הם כועסים עליך גם אם הם אומרים אחרת. השנאה היא הדרך שלהם להראות לך את המסר שהם כועסים. אין להם עדיין את הכלים לנהל איתך שיחה בוגרת. וכמה שתרצה להעביר אליהם את דברי החוכמה שלך, זה כנראה לא יקרה. הם החליטו שכרגע אתה האויב.

הם כן אוהבים אותך
תהיה סמוך ובטוח בכך שהילדים שלך כן אוהבים אותך והם בסך הכל נמצאים בעיצומו של גיל ההתבגרות הסוער. הם לא מתכוונים להיות לא אוהבים. הם בסך הכל עסוקים מדי בלהתמודד עם השינויים המטורפים שעוברים עליהם ואין להם זמן להראות לך אהבה. מתי יש סיכוי לקבל מהם מחווה של אהבה: לפעמים דווקא בעת משבר משפחתי תגלה את האהבה שלהם ואת הדמות שמסתתרת מתחת לחזות המתבגרת הזועפת. במקרים נדירים אתה יכול לקבל מהם חיבוק או משפט קצר "אני אוהב אותך" בעת פרידה למשל. כדאי לך להוקיר את הרגעים הנדירים האלה.

אתה המקום הבטוח שלהם
הילדים מרגישים חופשי לבטא רגשות של שנאה כלפיך כי הם בטוחים באהבה שלך אליהם. הם יודעים שהאהבה שלך אליהם היא ללא תנאים, לא משנה מה הם יעשו או יגידו. אם הם מרשים לעצמם להראות לך שנאה, זה סימן לביטחון שלהם בך. אז למרות שההרגשה היא מאד רעה, זה סימן דווקא לדבר טוב. הם נותנים לך לדעת שאתה המקום הבטוח שלהם והם יודעים שתוכל להתמודד עם הרגשות הקשים שלהם.

שמור על ערוצי תקשורת פתוחים
חשוב לזכור לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עם המתבגר שלכם. הם צריכים לדעת שהם תמיד יכולים לבוא אליכם ולדבר איתכם על מה שמציק להם ואתם תשמעו אותם. חשוב להראות להם שאתם לא כועסים עליהם כשהם משתפים אותכם במשהו אישי. אם תבססו את הקשר הזה מוקדם, הסיכוי שהם ישתפו אתכם בכל דבר רע שיקרה להם בהמשך הוא גדול.

הם לא יכולים לראות את התמונה המלאה
הרבה פעמים הילדים המתבגרים שונאים אותנו כי הם לא יכולים לראות את מה שאנחנו רואים. אנחנו רואים את המצב מנקודת מבט בוגרת ומאוזנת יותר מהם. המתבגר שלך לא יכול לראות את הדברים בצורה הזאת. הם מסתכלים על המציאות דרך עדשה מעוותת, שמדגישה את הרצונות והמאוויים שלהם בלי לקחת בחשבון את הסיכונים והעלויות. זאת דרך המחשבה של מתבגרים. הם עדיין חסרי ניסיון ובשלות בשביל לחשוב בצורה בוגרת. זה מבלבל, כי הם מתחילים להיראות מבוגרים, אבל בסך הכל הם עדיין ילדים שאי אפשר לצפות מהם לבגרות מלאה כמו של אדם מבוגר ובעל ניסיון חיים.

יום אחד הם יודו לך
הנער המתבגר שלך לא ישנא אותך לנצח, למרות שלפעמים זה נראה ככה. יום אחד הם יתבגרו ויסתכלו אחורה ויבינו שמה שעשיתם היה לטובתם. יום אחד תוכל לקיים איתם שיחה בלי צעקות וטריקה של דלתות. יכול להיות שהם גם יודו לך יום אחד על כך שהצלת אותם כשמנעת מהם לעשות דברים מטופשים.

כתב: שגיא כהן

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות