חפש

כיכר דיזנגוף

כשאתם מגיעים לתל אביב, בייחוד אם אתם עם ילדים, כדאי לכם ללכת לכיכר דיזנגוף.
כיכר דיזנגוף, או בשמה המקורי והמלא כיכר צינה דיזנגוף, נמצאת לא רחוק מדיזנגוף סנטר, מרחק של פחות מחמש דקות הליכה, במפגש של רחוב דיזנגוף עם הרחובות ריינס, פינסקר, בן עמי וזמנהוף.
הכיכר קרויה על שם צינה דיזנגוף, רעייתו של ראש העיר הראשון של תל אביב, מאיר דיזנגוף.
במשך שנים רבות הכיכר נחשבה כאחד מסמליה של תל אביב. היא נחנכה בשנת 1938, במרכזה הייתה בריכת נוי ומזרקה, סביבה רצועות דשא, שבילים, ערוגות פרחים ועצים. הכיכר היתה מוקד עירוני מרכזי ונערכו בה אירועים רבים כמו חגיגות יום העצמאות ושבוע הספר.
סביב הכיכר היו בתי קפה, בתי קולנוע, פנסיונים וחנויות ובמוצאי שבת הכיכר הוארה בתאורה מיוחדת. 

בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת הכיכר החלה להתיישן, רמת התחזוקה ירדה ובמקביל החריפו בעיות התנועה באזור הכיכר.
בשנת 1986 הוקם ונחנך במרכז הכיכר הפסל הקינטי של האמן יעקב אגם, מזרקת "מים ואש". המזרקה הזו זכתה להכרה בינלאומית כאחת מהיצירות הראשונות של האמנות הקינטית.
במזרקה היה שימוש בטכנולוגיה חדשנית ששילבה אש ומים. היה בה מנגנון טכנולוגי, המופעל אוטומטית בזמנים שונים, במהלך היום והלילה, מסובב את הגלגלים על ציריהם, מזריק מים אל-על בצורות שונות, יורק אש כלפי מעלה ומשמיע מוזיקה, וכך מעניק לפסל התלת ממדי חיים מחזוריים.
המזרקה שימשה כאטרקציה תיירותית בולטת בתל אביב.
הבעיה היתה העלות הגבוהה של תחזוקת המזרקה וההפעלה שלה.
באוגוסט 2011 החלו עבודות לשיפוץ המזרקה שנמשכו עד ספטמבר 2012 ועלותן מוערכת בכשני מיליון שקלים. במסגרת שיפוץ המזרקה עברה מספר שינויים, נצבעה מחדש, הגלגלים המשוננים אינם מסתובבים עוד, זרנוקי המים משתנים בכל רגע ובכל שעה עגולה מוצג "מופע" קצר.
בשנים האחרונות ירד מעמדה של כיכר דיזנגוף. אתרים אחרים הוקמו או טופחו בתל אביב והכיכר נזנחה ונשכחה.

למרות זאת, טיול לכיכר הוא משהו שלא כדאי לוותר עליו כשמגיעים לתל אביב. גם בגלל חתיכת ההיסטוריה שיש למקום וגם בגלל שהילדים יתלהבו מהיונים שמתקבצות בהמוניהם, מהמזרקה הצבעונית המרשימה שמשפריצה מים קרירים ובכלל מהכיכר שנמצאת על גשר מעל רחוב דיזנגוף.
המזרקה בכיכר דיזנגוף.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות