חפש

השיטות של גננות ומורים להטלת משמעת

אם יש לכם פעוט או ילד בכיתות הנמוכות בבית הספר בבית, אתם בטח יודעים כמה קשה להיאבק איתם כדי שיעשו את מה שאתם מבקשים. זהו מאבק שנמשך כל יום, כל היום.
בזמן שהם בונים את הביטחון, העצמאות והאישיות שלהם, אתם מוצאים את עצמכם מתפרקים.

כשאתם מחכים שהם יסיימו לאכול, להתלבש, או לסדר את החדר אתם חושבים "ואו, אני יכול לעשות את זה ב-2 דקות, ולו זה לוקח שעתיים!". אם אתם הורים טובים, אתם לא נשברים ומחכים בסבלנות שהילד יסיים את המשימה בעצמו. כי במקום לתת לילד דגים חשוב יותר ללמד אותו להשתמש בחכה (פתגם עממי שמקורו לא ידוע).
זה בסדר להרגיש תסכול מהמצב אבל יש כמה טריקים של מורים וגננות שתוכלו ללמוד וליישם על הילדים שלכם.
תחשבו על זה- לוקח לכם עשר דקות לשכנע את הילד ללבוש את המעיל שלו לפני שיוצאים מהבית. לגננת לוקח 3 דקות בלבד לדאוג שעשרים ילדים לפחות ילבשו את המעילים שלהם. איך היא עושה את זה? קבלו כמה טיפים מגננות ומורות איך לגרום לילדים לשתף פעולה ולהישאר שפויים:
1. היו החלטיים
אמרו למה אתם מתכוונים והתכוונו למה שאתם אומרים. גננות לא מנהלות משא ומתן עם ילדים ולא אומרות להם: "או.קיי, רק עוד עוגיה אחת".
כשהילדים צריכים לעבוד, הגננת אומרת להם פעם אחת מה צריך לעשות והם עושים את זה. אם לא, הם נושאים בתוצאות.
ואיך זה אצלנו, ההורים? כשאנחנו אומרים לילד שהגיע הזמן לשבת לעשות שיעורים, הילד מבקש עוד 5 דקות לשחק ואנחנו מוותרים לו. אחרי חמש דקות הוא מבקש עוד חמש דקות של משחק ואנחנו נכנסים איתו למשא ומתן והרבה פעמים מאבדים את הסבלנות וכועסים.
איך משנים את זה?
תתחילו בכך שחמש דקות לפני שאתם רוצים שהילדים יבצעו את מה שאם רוצים תתנו להם בעדינות אך בתקיפות התראה ("בעוד חמש דקות אתה יושב להכין שיעורים" או "בעוד חמש דקות אנחנו הולכים הביתה"). אחרי שעוברות חמש הדקות, הודיעו לילדים בהחלטיות ובנחישות שהגיע הזמן לבצע את מה שהודעתם מראש. יקח לילדים שלכם כמה פעמים עד שהם ילמדו שאתם רציניים ולא כדאי להתעסק איתכם, אבל ברגע שהם ילמדו את זה, הדברים ילכו בקלות. 

2. מירוץ נגד… עצמם!
אל תתנו לילד שלכם להתבטל. אם זה היה תלוי בבן שלי, היה לוקח לו שעה לסיים את הארוחה שלו. לכן האסטרטגיה הראשונה שלנו היתה להגביל אותו בזמן. להגדיר לו מראש את הזמן שיש לו לסיים את הארוחה שלו. וזה עבד.
עוד רעיון כייפי ששמעתי לאחרונה הוא לתת לילד להתחרות נגד עצמו. זה עוזר לו גם לעשות דברים יותר מהר וגם ללמוד לנהל את הזמן שלו. 
איך עושים את זה? משתמשים בשעון עצר כדי למדוד את הזמן ועורכים תרשים של הזמנים שלקח לילד לבצע את מה שהוטל עליו. בסוף השבוע מסתכלים על התרשים ואם הילד הצליח לא לעלות על זמן מסוים של ביצוע משימה (למשל להתקלח לא יותר מ- 10 דקות) הוא יקבל פינוק מיוחד (כמו למשל סרט ופופקורן).
3. איך לקבל את תשומת ליבו של הילד
אחת הבעיות הגדולות שיש לי עם הילדים שלי היא לקבל את תשומת הלב שלהם. קבלו כמה טיפים שימושיים וקלים לטפל בבעיה:
הטיפ הראשון הוא לשיר במקום לצעוק. כשילדים שומעים שירה הם משתתקים ומקשיבים מיד. אז במקום לצעוק, אני שרה את מה שאני רוצה להגיד להם. הילדים מייד מקשיבים למה שאני שרה ושוכחים בכלל מה הם עשו קודם.
טיפ שני הוא לתת הוראות קצרות וברורות. ילדים בגיל הרך לא יכולים להבין הוראות מורכבות. אם הילד שלכם קופץ על הספה, אל תתחילו להסביר לו ארוכות שזה מסוכן והוא יכול לפגוע בעצמו, אלא פשוט אימרו בתקיפות: "רד מהספה". ברגע שהילד נענה לבקשתכם, תוכלו להסביר לו בצורה יותר מפורטת למה זה לא בסדר לקפוץ על הספה.
עוד טיפ ששמעתי ממישהי הוא שהיא לוחשת לילדים שלה. אבל משום מה, על הילדים שלי זה לא עובד!
יש לכם עוד טיפים להוסיף שיעזרו לשמור על משמעת ובית שפוי? אם כן, אשמח לשמוע!

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות