חפש

התמכרות לאינטרנט (נטהוליזם) ודיאטה

התמכרות לאינטרנט היא התמכרות קשה ומסוכנת כמו התמכרויות אחרות; אלכוהול, סמים, הימורים, אוכל וכד'.בהתמכרויות אחרות, כמו באלכוהול וסמים, הסכנה לחיים מופיעה באופן מהיר וחד יותר. ההתדרדרות גם גלויה יותר לעין.  לעומת זאת, בהתמכרות לאינטרנט הסכנה מופיעה לאט לאט, בשקט והרבה פעמים חוץ מהאנשים בסביבה הקרובה של המכור, אף אחד לא יודע על ההתמכרות ולא מרגיש בהשפעה שלה. התמכרות לאינטרנט מסוכנת מכמה סיבות: 1. היא פוגעת בכל תחומי החיים שמחוץ לאינטרנט. הגלישה באינטרנט באה על חשבון המטלות בעבודה ובבית. לכן היא עלולה לגרום לאובדן העבודה. היא גורמת להזנחה ולחוסר אחריות. קרו אפילו מקרים של תינוקות שהוזנחו בגלל הורים ששיחקו במשחק אינטרנטי והתמכרו לעולם הוירטואלי. 2. ההתמכרות פוגעת בבריאות. הישיבה כל היום מול המחשב גורמת להשמנה ופגיעה בבריאות. היא גורמת להפרעה מטבולית, לעלייה בשומנים בדם, לכבד שומני, עלייה בטסיות הדם, לחוסר פעילות גופנית ולחוסר מודעות למה שאוכלים. לפעמים כל כך קשה להתנתק מהמחשב שלוקחים את הארוחה ואוכלים אותה מול המסך. זה גורם לאכילת יתר ולחוסר מודעות לכמה ומה אכלנו ובוודאי שלמי שנמצא בדיאטה זה פוגע בתהליך (ארחיב על כך בהמשך). 3. ההתמכרות לאינטרנט גורמת לאובדן תחושת המציאות. האינטרנט מציע מציאות חלופית. כשמשהו מציק בחיים, תמיד אפשר לברוח לאינטרנט, לחלקת גן העדן שבה אפשר למצוא מענה לכל מכאוב. כך במקום להתמודד עם בעיות שקיימות במציאות, בורחים לאינטרנט למציאות שהיא אשליה ומזניחים את הבעיות האמיתיות.

4. ההתמכרות לאינטרנט פוגעת ביחסים עם האנשים הקרובים. כשאנשים שמכורים לאינטרנט יושבים שעות מול המחשב ושוכחים את האנשים הקרובים אליהם ביותר, כמו בני זוג או ילדים, זה מן הסתם גם פוגע במערכת היחסים איתם, גם פוגע ברגשות של הקרובים המוזנחים וגם גורם לשכחה של מחויבויות שונות שהתחייבתם כלפי אנשים אלה. לסיכום, התמכרות לאינטרנט עלולה לגרום לאובדן מקום העבודה, להרס של מערכות יחסים, לחוסר יוזמה ופסיביות ומכאן גם לתקיעות בחיים, להשמנה ובעיות בריאותיות ולהתמכרות לאשליות שמציעים העולמות הוירטואליים. איך תדעו אם אתם מכורים לאינטרנט (נטהוליקים)? 
  • אם אתם מקדישים לגלישה באינטרנט הרבה יותר זמן ממה שתכננתם
  • אם אתם מזניחים את עבודות הבית בגלל הגלישה באינטרנט
  • אם התפוקה שלכם בעבודה נפגמת בגלל הגלישה באינטרנט
  • אם הציונים שלכם בלימודים נפגעים בגלל הגלישה באינטרנט
  • אם חסרות לכם שעות שינה בגלל הגלישה באינטרנט
  • אם אתם מעדיפים לשבת מול המחשב ולגלוש באינטרנט במקום להיפגש עם חברים
  • אם אתם מרגישים שלא תוכלו לחיות בלי אינטרנט
  • אם אתם שוכחים לבצע משימות בגלל הגלישה באינטרנט
  • אם אתם מתעצבנים ומתרגזים על מי שמפריע לכם לגלוש באינטרנט
  • אם דבר ראשון שאתם עושים כשאתם מתעוררים זה לבדוק את תיבת האי מייל שלכם או ההודעות שלכם
אם אתם מרגישים שאתם מסכימים מאד עם לפחות 7 מהאימרות שנכתבו כאן, סימן שיש לכם בעיה של שימוש יתר באינטרנט.
איך מטפלים בהתמכרות לאינטרנט?
קשה להיגמל משימוש יתר באינטרנט. האינטרנט הוא זמין ונגיש, הוא חוקי ואין בעיה להגיע אליו והרבה פעמים המכורים לא מודעים לכך שקיימת בעיה.
קיימת טענה כי בזמן הגלישה באינטרנט המוח מפריש חומר כימי שנקרא דופאמין, שגורם לתחושת הנאה.
בישראל כיום אין קבוצות גמילה או סדנאות לגמילה מאינטרנט. בסופו של דבר, היום האינטרנט הוא חלק חיוני בחיים וקשה מאד להסתדר בלי אי מייל, בלי לבדוק את חשבון הבנק באינטרנט, בלי להתעדכן בחדשות וכד'.
קשה מאד להתנקות בצורה טוטלית מהאינטרנט, זה גם לא האידאל כמו במקרה של סמים או אלכוהול. 
בסך הכל האינטרנט הוא מקום חיובי.  האינטרנט הוא מקור מידע שמתחדש כל הזמן, מקום לשמירת קשר עם חברים והכרות עם אנשים חדשים, מקום להתעדכן בחדשות, רכילויות, אירועי תרבות ומקום לבטא את עצמך בכתב או באופן ויזואלי. ישנם אנשים שמשתמשים באינטרנט כמקור הכנסה. יש כאלה שמשתמשים בו כפלטפורמה לפרסום. כמעט בלתי אפשרי לחיות בלי האינטרנט.

אם אתם רוצים לטפל בהתמכרות שלכם בעצמכם ולהצליח להפחית את השימוש באינטרנט, אני מציעה את הצעדים הבאים:
1. מידדו את הזמן שאתם גולשים באינטרנט. הכינו טבלה ורישמו בה את כל הזמן שאתם גולשים באינטרנט במהלך היממה. 
בטבלה יהיו שלוש עמודות: בראשונה תהיה הכותרת מ-, בשנייה עד ובשלישית סיכום. בכל שורה מלאו את הזמן שגלשתם, מתי התחלתם, מתי הפסקתם ובסה"כ כמה זמן. מומלץ לעשות את הטבלה במסמך וורד או אקסל ולשמור אותו במחשב, כדי שתהיה לכם גישה אליה בכל פעם שאתם גולשים. אחרי שסיימתם את היום וסגרתם סוף סוף את המחשב, סכמו את כל הזמן שגלשתם באינטרנט.
2. רישמו את כל הפעילויות שאתם עושים באינטרנט. שימרו את הרשימה לעצמכם כך שאף אחד לא יראה אותה כדי שתעשו אותה בכנות ובלי להתבייש. רישמו את הדברים שאתם עושים באינטרנט לפי הסדר, מהדבר שאתם מקדישים לו הכי הרבה זמן ועד הדבר שאתם מקדישים לו הכי מעט זמן.
3. רישמו את כל הדברים שאתם מקדישים להם פחות זמן בגלל האינטרנט: לעשות שיעורים, לנקות ולסדר את הבית, לקרוא ספרים, להיפגש עם חברים, לדבר עם בן הזוג וכד'. הביאו דוגמאות למקרים שבהם הזנחתם דברים, שכחתם דברים שאתם צריכים לעשות וקרו לכם כל מיני תקלות בגלל שגלשתם יותר מדי זמן.
4. החליטו שמעכשיו אתם מגבילים את זמן הגלישה שלכם באינטרנט. למשל: החליטו שאתם גולשים באינטרנט שעה-שעתיים ביום או החליטו שמשעה מסוימת עד שעה מסוימת אין אינטרנט ואתם מקדישים את עצמכם לדברים אחרים. האם זה אפשרי? רישמו איזה פעולות אתם יכולים להפסיק לעשות באינטרנט ואיזה פעולות אתם יכולים לצמצם. 
5. השתדלו לפתח תחביבים מחוץ לבית, במקום שבו אין לכם גישה לאינטרנט. הירשמו לחוג, לכו למכון כושר, מיצאו מקום להתנדב, צאו לטיולים או כל דבר אחר שאתם נהנים ממנו שאין לו קשר לאינטרנט. כאשר אתם בחוץ, זיכרו לא להתחבר לאינטרנט דרך הסמארטפון שלכם!
זיכרו להתייחס לעצמכם בסלחנות, שינוי לא מחוללים בלילה אחד. כדי לשנות הרגלים רעים צריך להתאזר בסבלנות, ללכת צעד צעד. השתדלו למצוא דברים שאתם נהנים בהם, דברים שאתם טובים בהם מחוץ לאינטרנט ודיבקו בהם.
אם לא מצליח לכם- אל תתייאשו. נסו עוד פעם ועוד פעם עד שתצליחו. זיכרו שאתם החברים הכי טובים של עצמכם ואתם אלה שדואגים לכם ומכירים אותכם באמת. כמו שחבר אמיתי יגיד לכם לא להתייאש ולנסות שוב, היו חברים אמיתיים של עצמכם והגידו לעצמכם לנסות שוב ושוב להיגמל. 
איך זה קשור בכלל לדיאטה?
זה קשור ועוד איך.
אם אתם מנסים לרדת במשקל בעוד אתם מכורים לאינטרנט, סביר להניח שאתם לא מצליחים.
כדי לרדת במשקל צריך לתכנן ארוחות מראש, דבר שקשה למכורים לעשות.
כדי לרדת במשקל צריך להקדיש זמן להכנת ארוחות ולקניית אוכל, דבר שמכורים לאינטרנט מתקשים מאד לעשות כי לא נשאר להם זמן.
כדי לרדת במשקל צריך לעשות פעילות גופנית, דבר שמכורים לאינטרנט לא עושים בקושי.
כדי לרדת במשקל צריך לאכול פחות ולהתרכז באכילה. מכורים לאינטרנט בדרך כלל לא שמים לב מה הם אוכלים וכמה.
כדי לרדת במשקל צריך להתחייב לתהליך הדיאטה. מכורים לאינטרנט בורחים ממחויבות ומאחריות למציאות הוירטואלית שמשכיחה מהם את הבעיות, לכן הם לא נמצאים בתוך תהליך הדיאטה בכל נפשם. הרי כשאתה גולש באינטרנט, אתה לא ממש אתה פיזית. אתה יכול לשחק משחקים שבהם אתה דמות אחרת, אתה יכול לדבר עם אנשים בלי שיראו איך אתה נראה, אתה יכול לשים תמונה מלפני כמה שנים בה אתה רזה. כשאתה מכור לאינטרנט אתה שוכח שאתה רוצה לרדת במשקל.
בדיאטה אתה צריך להיות מחובר לממד הגופני והנפשי שלך. צריך להקשיב לגוף, לראות אותו ואת הצרכים שלו באמת, להתחבר אליו ולדאוג לו. ברגע שאתה מכור לאינטרנט, אתה מתנתק מהגוף שלך.
שימו לב כמה זה חשוב להיגמל מהאינטרנט כדי להצליח בתהליך הדיאטה.
* עדכון מה- 3.12.12: ספר האבחון הפסיכיאטרי הבינלאומי (DSM5), הכולל את הקריטריונים לאבחון כל המחלות הפסיכיאטריות וההפרעות הנפשיות, יכלול במהדורה הקרובה גם "התמכרות לאינטרנט". האבחון יכלול את אלה שמכורים לסמארטפונים, למחשבי לוח (טאבלט) ולמחשבים, בהם חובבי משחקי מחשב.
הקריטריונים לאבחון ההתמכרות הם בילוי זמן ממושך באינטרנט תוך ויתור על קשרים חברתיים או מטלות יומיומיות, צורך לבלות זמן ממושך כדי להגיע לדרגת סיפוק גבוהה ("היי"), אובדן עניין בעיסוקים אחרים, חוסר יכולת לחדול משימוש במחשבים וסמארטפונים, ושימוש באינטרנט לשיפור מצב רוח ירוד או לבריחה מהמציאות.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות