חפש

איך להתגבר על ביישנות

ביישנות- מהי ביישנות?
האם אתה ביישן? האם אתה רוצה להתגבר על זה? אם כן, אתה כנראה בדרך. בעצם זה שאתה מתחיל לעבוד על זה, אתה כבר בצעד הראשון כדי להתגבר על הביישנות.
ביישנות היא לא מחלה ולא חיסרון או תכונה שלילית אצל בני אדם כמו שבדרך כלל היא נתפסת. היא רק אומרת שחסר לך ניסיון בתחום האינטראקציות החברתיות ואתה צריך עזרה במילוי החוסר הזה.
ביישנות היא כשאתה מעדיף תמיד לעשות דברים מאחורי הקלעים, בלי שישימו אליך לב. כשבאינטראקציות חברתיות אתה נמנע מלהיות באור הזרקורים. הדבר היחיד השלילי בתכונה הזאת הוא שאתה לא מקבל את ההערכה ותשומת הלב החיובית המגיעה לך. יכול להיות שאתה הרבה יותר טוב ממישהו אחר שהוא מוחצן ונוהג להבליט ולהתפאר בדברים שהוא הצליח בהם, רק אף אחד לא יודע על כך. כתוצאה מכך אתה יכול להפסיד הזדמנויות בחיים.

ביישנות גורמת גם לחוסר יוזמה. אם מישהי מוצאת חן בעיניך אתה לא תעז להתחיל איתה. אם היא תתחיל איתך בעצמה, אתה עלול להיתקף בחרדה ולענות לה משהו לא ברור ומגמגם שירחיק אותך ממנה.
כשאתה ביישן ולא מדבר, לעתים אנשים חושבים שאין לך מה להגיד, למרות שיש לך הרבה.
להיות ביישן זה לא רע, זה רק אומר שאתה מפסיד הרבה בחיים.
מה גורם לביישנות?
מחקרים מראים שביישנות היא תכונה גנטית. טיפוח הביישנות גורם לה להישמר. חוויות ילדות שונות, גם פיזיות וגם נפשיות, גורמות גם הן לביישנות.
להורים יש חלק חשוב בעיצוב הדימוי העצמי והערך העצמי של הילד והשפעה עצומה על הדרך שבה הוא יתפוס את עצמו בהמשך.
סביבת בית הספר, היחס של החברים, ההצקות וכל השאר, גם להם יש השפעה גדולה על הדרך שבה אתה רואה את עצמך ועל הדימוי העצמי שאתה נושא איתך במהלך השנים.
החשיפה החברתית בשנים המעצבות את האישיות שלך והחוויות החברתיות שהיו לך, יכולות להיות אלה שעיצבו את הדרך שבה אתה רואה את עצמך וגרמו לך לבחור בביישנות וברתיעה מאנשים.
מגבלות שונות כמו בעיות בשפה, גמגום, עילגות ובעיות פיזיות כמו נכות או מחלות מסוימות גם הן עלולות לגרום לבחור בביישנות ובהימנעות ממגע עם אנשים אחרים וליצור תבנית או מודל להתנהגות עתידית.
תנאים חברתיים כמו עוני קיצוני או חיים בקהילה שבה אתה לא נחשב לשווה, כמו לחיות בקהילה שלא מקבלת אנשים בעלי צבע עור שונה, יכולים גם הם להשפיע במידה הרבה על הדרך שבה תתקשר עם אנשים אחרים בעתיד.

אפשר למצוא עוד הרבה תנאים חברתיים שונים שיכולים לעודד ביישנות. אין משהו ברור שאפשר להצביע עליו ולהגיד שהוא הגורם לביישנות. מה שגורם לביישנות אצל מישהו אחד לא יגרום להופעת הביישנות אצל מישהו אחר. מה שכן אפשר להגיד, זה שאם אתה ביישן, אתה קודם כל בחברה מאד גדולה וטובה, ואם זה מפריע לך, אתה לא צריך להישאר עם זה כל החיים. יש דרכים לעבוד על הביישנות ולהתגבר עליה, כל מה שאתה צריך לעשות זה לעבוד על הכישורים החברתיים שלך.
מה המשמעות של להיות ביישן?
אנשים ביישנים לא מדברים הרבה, אבל זה לא אומר שאין להם ידע.
אנשים ביישנים מפצים על החוסר שלהם במיומנויות תקשורת במיומנויות תצפית במתרחש.
הם מצליחים להסתכל מנקודת תצפית גבוהה, כי אנשים לא מתייחסים אליהם.
הם רואים נהדר את התכונות האנושיות  ויודעים לשפוט אנשים על פי הכוונות שלהם.
הם מקשיבנים מעולים ויודעים לשמוע מעבר למה שהמילים אומרות. הם מקשיבים עם כל החושים שלהם, רואים ומבינים הרבה יותר ממה שאנשים מוחצנים שעסוקים בלדבר ולהראות את עצמם מצליחים להבין וללמוד.
יכולת התצפית של האנשים הביישנים נותנת להם ראייה טובה של הפרטים הקטנים.
אנשים ביישנים ממקדים את תשומת הלב שלהם פנימה ולומדים הרבה על עצמם.
הדברים הקטנים שבחיים הם בעלי ערך רב עבורם. יש להם עולם פנימי עשיר שאף אחד לא יודע עליו.
החיסרון של הביישנים הוא שהם לרוב לא אסרטיביים ולא עומדים על שלהם והם יכולים להילקח כמובנים מאליהם.
הם יכולים לפספס הזדמנויות בחיים, לפספס את האהבה שמגיעה להם כי הם לא מבטאים את עצמם, והם עלולים להיות יותר לחוצים מאחרים כי הם שומרים את הכל בבטן ולא משתפים את הבעיות שלהם עם אחרים.
איך מתגברים על ביישנות?
להתגבר על ביישנות זה לא קל אבל זה אפשרי. זה מצריך עבודה קשה וסבלנות אבל בסוף זה משתלם.
כל בעיה מתחילה בראש, לכן צריך לעבוד על הראש וללמוד לחשוב את המחשבות הנכונות שיעזרו לנו להתגבר על הבעיות שלנו.
פתחו גישה חיובית כלפי עצמכם, העריכו ואהבו את עצמכם. זה יכול מאד לעזור, כי המחשבות השליליות הן אלה שהכניסו לכם את הפחדים וגרמו לכם להיות ביישנים עד עכשיו.
השתמשו בכוח של הצהרות חיוביות לגבי עצמכם שיחזקו את ההערכה העצמית שלכם ויבנו את הביטחון העצמי שלכם.

שבו וכיתבו במה אתם טובים והגידו לעצמכם בקול כמה שאתם טובים בדברים האלה.
התרכזו בתכונות החיוביות שלכם והגדילו אותן, אל תקטינו את היכולות שלכם. אל תגידו "אני טובה בציור אבל לא מספיק, יש יותר טובים ממני". במקום זה תגידו "אני טובה מאד בציור. אני גם לומדת והציורים שלי הולכים ומשתפרים כל הזמן".
אל תכעסו על עצמכם על דברים שאתם לא טובים בהם. לכל אחד יש את החוזקות והחולשות שלו.
בגלל שאחת הבעיות של הביישנות היא אינטראקציה חברתית, תתחילו להתאמן על קבוצה קטנה של אנשים שאתם מכירים היטב ומרגישים נוח בחברתם. בקרב קבוצה זו השתדלו להישמע לעתים יותר קרובות. אפילו תפתחו בשיחה עם מישהו ותחכו שהוא יגיב לכם. השתדלו מאד לא לבודד את עצמכם למרות הדחף שלכם להיות בצד ולהתרחק מהחברה.
בגלל שהחרדה מלווה אתכם בכל אינטראקציה חברתית, לימדו טכניקות להרגעה. יש טכניקות רבות להירגע, ביניהן טכניקת הנשימות אותה קל ליישם כמעט בכל מקום ובכל זמן.
ציידו את עצמכם בידע, מידע וכישורים שיעזרו לכם באינטראקציה עם אחרים. יש לי חבר שלמד איך להשתמש במשפטי מחץ ובדיחות כדי לגרום לאנשים לצחוק איתו ולשבור את הקרח. בעזרת זה הוא הצליח לצאת מהביישנות שלו.
אנשים ביישנים לעתים קרובות מרגישים מרוכזים בעצמם ובטוחים שאחרים קוראים אותם ומעריכים אותם לפי זה.
הרשו לי לגלות לכם סוד- האנשים המוחצנים שגונבים את כל ההצגה בדרך כלל לא מקדישים אנרגיה כדי לקרוא אותכם. הם עסוקים בהופעה שלהם ומנסים להבין אם הם הצליחו להשיג את המטרה שלהם.
אם תפתחו עניין אמיתי באנשים אחרים, תגלו שהפוקוס שלכם עובר אליהם ותהיו פחות מרוכזים בעצמכם ונבוכים.
גם פרפקציוניזם גורם לאנשים להיות ביישנים. הם פשוט חושבים שאם הם לא עושים משהו הכי טוב שאפשר, אסור שאחרים יראו את זה, לכן הם מפחדים לעשות. צאו מהפרפקציוניזם הזה. זה רק פוגע בתפוקה שלכם.
חמלה כלפי אנשים אחרים תגרום לכם גם להיות מרוכזים בהם יותר מאשר מבעצמכם ובבעיות שלכם.
צאו מאיזור הנוחות שלכם ועשו בהדרגה משימות קשות יותר שדורשות שתשתתפו באינטראקציות חברתיות. רק קחו צעד אחד קטן בכל פעם כדי שלא תהיו בהלם ותוכלו להתמודד.
אל תתנו למה שאנשים אחרים אומרים להשפיע עליכם. גבשו לכם דעות משלכם. אתם מכירים את עצמכם טוב יותר מאשר כל אחד חושב שהוא מכיר אתכם.
הקיפו את עצמכם באנשים שאוהבים אתכם ותומכים בכם. אבל תשתדלו שאלה יהיו אנשים חיוביים ולא אנשים חרדתיים שרק יעשו אתכם עצבנים.
העצה האחרונה שאני יכולה לתת לכם היא להיות נחמדים לעצמכם. התנהגו לעצמכם כאילו אתם החברים הכי טובים שלכם. לימדו לאהוב את עצמכם, אתם צריכים להרגיש טוב בתוך העור שלכם כדי שאחרים גם יחבבו אתכם.
מאחלת לכם מסע מוצלח ונעים אל סילוק הבושה מחייכם!

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות