חפש

חמישה ממציאים שמתו בגלל ההמצאות שלהם

ממציאים רבים תרמו לאנושות המצאות שגרמו לשינוי גדול בחיינו. איך היינו מסתדרים בלי הטלפון של בל, בלי הטלויזיה שהמציא פילו פרנסוורט', בלי המחשב האישי ועוד? אבל לרוע המזל, חלק מהממציאים שילמו על ההמצאות שלהם בחייהם. אמנם זה קרה (ועוד יקרה) לעתים נדירות, אבל זה קרה. 
קבלו כמה המצאות שהרגו את האנשים שהמציאו אותן:

1. עירוי דם לא מוצלח
אלכסנדר אלכסנדרוביץ' בּוֹגְדַנוֹב נולד בשנת 1873 במוסקבה והיה תיאורטיקן של התרבות, רופא פסיכיאטר, פילוסוף, כלכלן מרקסיסטי, סופר מדע בדיוני פופולרי ומהפכן רוסי.  למעשה זה היה שם העט שלו והוא נולד בתור אלכסנדר מָלִינוֹבְסקי. הוא כתב את ספר המדע הבדיוני: "כוכב אדום".
בין המחקרים שערך היה גם מחקר על רעיון ההצערה (הפיכת אנשים לצעירים) באמצעות עירוי דם.
בקיץ 1923 הוא החל לבצע ניסויים בעירוי דם. בין המתנדבים לניסוי היתה אחותו של לנין, מריה אוליאנובה שרצתה כנראה להשיג נעורים נצחיים או להפוך לצעירה יותר. בשנת 1925 הוא ייסד את המכון להמטולוגיה ולעירויי דם שנקרא בהמשך על שמו.
באביב 1928 במהלך אחד מניסוייו, נדבק בוגדנוב במלריה ושחפת כשביצע לעצמו עירוי דם מסטודנט שהיה חולה במחלות אלה. יש כאלה שחושדים שמותו נגרם כתוצאה מהתאבדות ויש סברה שמותו נגרם מאי התאמה בסוג הדם, דבר שלא היה מספיק מובן באותו זמן.
(המקור לתמונה ולטקסט: ויקיפדיה)
2. מוות ממכבש דפוס
ויליאם בולוק נולד בגרינוויל שבניו יורק בשנת 1813. בולוק היה אדם רב המצאות והוא האיש שהמציא בשנת 1863 את מה שהביא למהפכה בעולם הדפוס: דפוס הצילינדר, שיטה הפועלת על עקרון ההדפסה הישירה ובה הלוח הינו למעשה, גליל עשוי מתכת רכה (יחסית), כאשר על גביו נגרעת הדמות.
זו היתה אחת מההמצאות הרבות שלו. עוד דברים שהוא המציא: חותך רעפים, מכונות לדחיסת כותנה וחציר, מכונה לשתילה, מחרטה ומכונה לזריעת דגנים עליה זכה בפרס ממכון פרנקלין.
בשנת 1867 לרוע המזל נפגע בולוק מהמכונה שהמציא במו ידיו. כאשר ניסה להתקין מכבש דפוס חדש עבור מערכת העיתון הציבורי של פילדלפיה הוא ניסה להכניס רצועה לתוך הגלגלת. הרגל שלו נתפסה בתוך המכונה והתרסקה לגמריי. הוא מת לאחר קצת יותר משבוע במהלך ניתוח לכריתת רגלו.
(המקור לתמונה ולטקסט: ויקיפדיה)
3. תאונת הטיסה הראשונה
קארל וילהלם אוטו ליליינטל הוא יהודי שנולד בשנת 1848 בגרמניה.
ליליינטל פעל רבות למען קידום התעופה והיה האדם הראשון שתיכנן ובנה גלשן אוויר שיכול היה לשאת אדם. בהתבססו על חקירות שניהל על מעוף הציפורים הוא כתב ספר על אווירונאוטיקה (פורסם בשנת 1889) ששימש מאוחר יותר, גם את האחים רייט.
אוטו חקר כמו הרבה אנשים בתקופתו את מעוף הציפורים וחקר את תנועותיהם אשר גרמו להן לקבל דחף וכח עילוי אשר גרם להן לעוף.
אחת מתגליותיו של אוטו הייתה שהוא הראה את היתרון של כנף קמורה על פני כנף שטוחה.
את טיסותיו קיים ליליינטל בברלין ממרומי גבעה מלאכותית, שאותה בנה מכספו (כיום הגבעה אינה קיימת עוד.)
ליליינטל הספיק לערוך יותר מ-2,500 טיסות עד שנהרג בתאונת טיסה בשנת 1896, כשהיה בן 48. זו היתה תאונת הטיסה הראשונה עם מתקן כבד מהאוויר. התאונה נגרמה מכך שאיבד שליטה על דאונו עקב משב רוח לא צפוי.
(המקור לתמונה ולטקסט: ויקיפדיה)
4. החייט האמיץ רייכלט 
פרנץ רייכלט היה חייט שהאמין שהדבר הגדול הבא הוא מעיל שהופך למצנח. הוא עסק במרץ בפיתוח ותפירת המעיל.
כדי לנסות את המעיל/מצנח שלו הוא טיפס על הסיפון הראשון של מגדל אייפל. הוא אמר לרשויות שהוא הולך לעשות את הניסיון באמצעות בובה, אבל ברגע האחרון הוא התחרט ונכנס בעצמו לתוך החליפה שתפר. הוא אכן צנח עם המעיל… אל מותו.
לעיני קהל גדול של צופים הוא נפל ונהרג ואפשר למצוא את הסרטון שמראה את האירוע שקרה בשנת 1912 אפילו ביו טיוב.
(המקור לתמונה ולטקסט: ויקיפדיה)
5. האיש שהמציא חומרים רעילים אבל לא מת מהם 
תומס מידג'לי ג'וניור היה אמריקאי שנולד ב-1889. הוא היה בעל הזכויות של יותר מ-100 פטנטים. הוא החזיק בתואר של מהנדס מכונות מאוניברסיטת קורנל ועבדכתומך בחברת ג'נרל מוטוורס. הוא גילה שאם מוסיפים טטרה אתיל לדלק זה מונע בעירה פנימית במנועים. למעשה המצאה זו הובילה לכך שכמויות גדולות של אדי עופרת השתחררו לאטמוספירה וגרמו לבעיות בריאותיות וזיהום אויר. בו בזמן שאנשים שעבדו בג'נרל מוטורס החלו לסבול מהזיות ולמות מהרעלת עופרת, מידג'לי החל לפתח מקרר לא רעיל לצרכים ביתיים. הוא גילה את הדיכלורודיפלואורומתאן (תרכובת הלומתאן)- גז הפריאון. גז זה שימש באותה תקופה למקררים ומזגנים ביתיים. לאחר מכן הסתבר שהפריאון הוא חומר כלורידי שמזיק מאד לשכבת האוזון.
מידג'לי לא הצליח לחיות עוד הרבה שנים כדי לגלות עוד חומרים רעילים מכיוון שב 1940 הוא חלה בפוליו. המחלה גרמה לו להיות משותק לחלוטין, אבל בגלל שהיה כזה ממציא, הוא המציא מכשיר של חבלים וגלגיליות שיעזור לו לצאת מהמיטה. לרוע המזל, בשנת 1944 הוא הסתבך בחבלים ונחנק למוות כאשר ניסה להשתמש במכשיר שלו.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות