חפש

התמודדות בלתי אפשרית של אם בחובות

בעלה התאבד והשאיר אותה עם חובות של מיליון ליש"ט, היא מגדלת 7 ילדים, שישה מתוכם אוטיסטים ו-2 עם שיתוק מוחין בכפר במחוז וורוויקשיר שבאנגליה, ולמרות זאת, ויקי שנקס מחייכת.
בשנת 2007 התאבד בעלה של ויקי, פול, והשאיר אותה ואת המשפחה שלה בחובות אדירים של 1 מיליון ליש"ט. כנגד כל הסיכויים ויקי מצליחה לגדל לבדה משפחה מאושרת וחמה שמנהלת חיים בריאים.
אחר צהרים טיפוסי של ויקי היה נראה בעבר כך: בגינה לורי הקטנה בוכה בהיסטריה כי לא הצליחה להבקיע 20 כדורים ברשת ברציפות אלא רק 15 וכשויקי אומרת לה לבוא לאכול היא מסרבת בעקשנות כי היא נמצאת בתוך האובססיה שלה לגבי הכדור.

בתוך הבית האחות ניקיטה בת ה- 9 מסתובבת כמו אחוזת דיבוק של אנרגיה מטורפת. נעה במעגלים ומנפנפת בידיה כמו כנפיים של טחנת רוח. ויקי מנסה להרגיע אותה אבל חוטפת ממנה מכות ובעיטות.
על הספה יושב ג'ימי ומנהל דיון עם אחיו הצעירים על מה לראות בטלוויזיה. הריב מגיע למימדי ענק קולניים.
בדיוק אז, כשויקי מבשלת במטבח נכנס אוסבורן ומגלה שהיא קנתה את סוג הרוטב הלא נכון לפסטה שלו. הוא מתחיל לצרוח ולבכות ללא שליטה. "בסך הכל קניתי סוג אחר שהיה במחיר טוב יותר" אמרה ויקי
"אבל אוסבורן חייב להיצמד לשיגרה שלו ואסור לשנות בה שום פרט, אחרת הוא נכנס ללחץ היסטרי".
אמהות היא משימה מאתגרת, אבל בשביל ויקי שנאקס האתגר הוא ענקי- שישה מתוך שבעת ילדיה אובחנו כנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי. לשניים מהילדים יש גם שיתוק מוחין וליחידה מבין השבעה שאינה אוטיסטית, קייסי, אובחנה דיסלקציה קשה.
כל המשפחה הזאת חיה בבית רעוע על שטח של 13 דונם באיזור הכפרי וורוויקשייר שבאנגליה. 
הייתם מצפים מויקי, דוגמנית לשעבר, שתתמוטט מהלחץ אבל למעשה ויקי מתגלה כאישה מלאת תושיה ושלווה שחיה את חייה בעליזות ואופטימיות למרות כל הכאוס שיש לה בבית.
הילדים שלה החדירו בה את האמונה העמוקה שהבעיות בחיים קיימות בשביל להתגבר עליהן. 
כל אחד מהילדים למד לעקוף או להתמודד עם קשיי האוטיזם וכולם מנהלים חיים מאושרים ופרודוקטיביים.
ניקיטה, לורי, אוסבורן ופיפה אובחנו כאוטיסטים כשהיו בני ארבע. אוסבורן ופיפה אובחנו גם כבעלי שיתוק מוחין, אשר השפיע על שיווי המשקל שלהם, היכולת ללכת ומיומנויות ידניות.
לג'יימי ומירי תסמינים מתונים יותר של אוטיזם, אבל פסיכולוגים אישרו כי הם נמצאים על הספקטרום.
לניקיטה היו את בעיות ההתנהגות הקשות ביותר עם התפרצויות אלימות – אבל כעת כשהיא בת 17 היא סיימה ללמוד בבית ספר מיוחד וכעת עוברת למכללה רגילה בה היא תלמד דרמה.
ויקי שמחה על השינוי שעבר. "היו זמנים שבהם ההתנהגות של ניקיטה הייתה די מחרידה," היא אומרת "הוא היה הורס את הבית, הולם בי בחוזקה וסוטר לי. הייתי מכוסה בחבורות. היא היתה כל כך מלאה בכעס; כמו חי פרא קטנה."
ניקיטה התקשתה להביע במילים את הקשיים והתסכולים שלה, לכן השתמשה באלימות, אך עם הזמן היא פיתחה מודעות עצמית ולמדה לפתח אסטרטגיות התמודדות מתאימות יותר.
"אני זוכרת שהרגשתי לגמרי סחוטה ומותשת. הרגשתי שאני רוצה לרוץ לאמצע השדה שמאחורי הבית שלנו, לזרוק את ידיי באוויר ולצרוח" מספרת ויקי "אבל יש רק אותי, אז אני חייבת להיות חייל בשדה הקרב הזה. אין אף אחד אחר, אין אלטרנטיבה".
"כולם אומרים: את חייבת להיות חזקה ואני מנסה להתמודד עם החיים על ידי התמקדות בפתרונות ולא בבעיות. וגם, כמובן, קצת צחוק עוזר גם כן."
ואכן, ויקי לעתים מאד קרובות נאלצת לגייס את כל שרידי הכוח וההומור שלה כדי לפתור את הבעיות הרבות שהחיים השליכו לעברה.
לשלושה מילדיה של ויקי יש היום קריירה מצליחה בתחום אמנויות הבמה: לג'יימי יש תפקיד בסרט עצמאי, לורי עובדת בתזמורת הצבא באתר נופש ומירי הוסמך כמורה לדרמה. עכשיו ניקיטה מקווה ללכת בעקבותיהם. 
חוץ מלגדל את ילדיה, החיים של ויקי עמוסים בעיסוקים שונים. היא כתבה ספר על החיים שלה והיא מפעילה קבוצת תמיכה להורים לילדים אוטיסטים.
בגלל החובות שהשאיר לה בעלה, היא חייבת להישאר לגור בבית הישן שלהם. אם תעזוב, היא לא תוכל לקבל תמורת הבית אפילו פני. אבל גם ככה ויקי לא רוצה לעזוב את הבית בעל האווירה הכפרית ולתת לו להפוך לאתר בנייה.
פול בעלה של ויקי התאבד לפני 7 שנים כשהיה בן 51. הוא חתך את הורידים והגרון שלו והמשטרה מצאה אותו בחורשה מאחורי הבית שלהם. המשפחה היתה צריכה להתמודד גם עם האובדן וגם עם דרך המוות הנוראית שזה קרה.
ויקי לא ידעה שפול משכן את הבית עד הסוף. היא נשארה עם חובות והתחייבויות ללקוחות החברה שניהל בעלה, חברה שמספקת משחקים לכנסים, תערוכות ופגישות עסקים. חלק מהחובות נמחקו אך ויקי עדיין נשארה בכאוס פיננסי.
"בשבוע אחד הייתי צריכה לקחת את הילדים ל-18 פגישות – רופאים, בתי חולים, פיזיותרפים, קלינאי תקשורת ופסיכולוגים – ותוך כדי גם לנהל את העסק. יותר מדי."  סיפרה ויקי "הייתי צריכה לארגן את החיים כמו במבצע צבאי. בלילות מסוימים אפילו לא הלכתי לישון. לאחר מכן, במאי 2008, התמוטטתי. הרופא שלי רצה שאני אשאר בבית חולים, אבל אני לא הסכמתי. "
"ידעתי שזה יעשה טראומה לילדים אז הסכמתי להיות בבית במיטה במשך ארבעה שבועות ואחות באה אלי כל יום. עברנו את זה. לא נוצחנו."
ויקי היא האחות הצעירה מבין שלושה אחים ואחיה טוני, בן ה- 59 הוא אוטיסט שנמצא בדיור מוגן.
כנגד כל הסיכויים קיצוניים, ויקי הצליחה לייצר לילדים שלה סביבה בטוחה וילדות מאושרת. 

היא דואגת לגבי העתיד שלהם כמובן, וליכולת שלהם לחיות באופן עצמאי, אבל היא נשארת בטוחה ומלאת תקווה שהם יעשו זאת. היא גם לא מציגה לראווה את האוטיזם שלהם ומשתמשת בזה כתירוץ להרגשת מסכנות או קורבן, שזה גם ללא ספק אתגר. להיפך, היא מרגישה שיש לה הרבה מה לחגוג. 
"הם כולם לומדים להבין את העולם ואיך הוא עובד" היא אומרת. "זה לחץ עצום ומתמיד, אבל יש גם השפעות חיוביות רבות לאוטיזם. יש לילדים את היכולת להתמקד בעוצמה רבה ולהשקיע את עצמם במשימה ולהקדיש את עצמם לה עד הסוף".
קישור לבלוג של ויקי שאנקס ולעמוד הפייסבוק של הספר
את הספר של ויקי: Unravelled: The inspirational true story of a journey out of darkness by Vikie Shanks and Lynne Barrett-Lee, אפשר לרכוש באמזון בגירסת Kindle ב- 7.99$.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות