חפש

אינטליגנציות מרובות- 8 סוגי האינטליגנציה על פי הווראד גרדנר

ידעתם שיש סוגים שונים של אינטליגנציה? רבים מאיתנו מבלים שעות בביקורת על עצמנו ועל אחרים, שופטים את רמת האינטליגנציה של הסובבים אותנו או מתאכזבים מעצמנו. אנחנו מהרהרים על איך אנו פועלים וחושבים ומה מניע אותנו, אבל יש נתון שאולי אנחנו לא מודעים אליו- שלכל אחד מאיתנו יש סוג אינטליגנציה שונה שמפותח אצלו על חשבון האחרים.

ד"ר הווארד גרדנר, פרופסור למדעי המוח באוניברסיטת הרווארד, פיתח תאוריה של אינטליגנציות מרובות. על פי התאוריה שלו יש שמונה סוגים שונים של אינטליגנציה, המשקפים את הדרכים השונות בהן אנו פועלים ומתקשרים עם העולם. לכל אחד מאתנו יש שילוב ייחודי של אינטליגנציות אלה. לכל אחד מאיתנו יש את כל שמונת הסוגים של האינטליגנציה, רק בפרופורציות שונות. כך שאם אתם מרגישים טיפשים בתחום מסוים לפעמים, זה לא נורא, יש תחום אחר שאתם בטח יותר חזקים בו.

אינטליגנציה בין אישית 
בעבר, אינטליגנציה רגשית לא הייתה "נמדדת בנפרד"; במקום זאת, מבחני אינטליגנציה היו בוחנים את האינטליגנציה הכללית (IQ) והאינטליגנציה הקוגניטיבית הכללית. תיאורית האינטליגנציה המרובה של גרדנר מפרקת את האינטליגציה הכללית כשאחד המרכיבים שלה הוא האינטליגנציה הבין אישית. 
זהו אחד משני הסוגים של אינטליגנציה המיוחסת על פי גרדנר לאינטליגנציה של הרגשות, המחשבות וההתנהגויות שלנו כלפי אחרים. אינטליגנציה בין אישית היא איך אנו מתקשרים עם אחרים. היא כוללת את הרגישות שלנו לרגשות ותחושות של אחרים, איך אנחנו מגיבים אליהם ואיך אנחנו מגיבים ומתמודדים עם המזג והמניעים של אנשים שאנחנו באים איתם במגע.
אינטליגנציה תוך אישית 
אינטליגנציה תוך אישית מתייחסת לעצמי. זהו ההיבט הפנימי של האינטליגנציה הרגשית החיצונית שתוארה קודם (הבין אישית). אינטליגנציה תוך אישית מגדירה את הרגישות שלנו לרגשות שלנו, המודעות שלנו לעצמנו, לחששות שלנו ולחרדות, ובסופו של דבר, למטרות שלנו. האינטליגנציה הזו קשורה לאופן שבו אנו בוחרים ומתכננים את המטרות שלנו וכיצד אנו פועלים ומקבלים החלטות שמובילות לתוצאות.
אינטליגנציה גוף-תנועתית 
סוג אינטליגנציה זה מתייחס לא רק לתנועות הבסיסיות של הגוף שלנו בפעולות החיים הפשוטות, אלא גם ליכולת שלנו להשתמש בגוף שלנו כדי לפתור בעיות ולשנות דברים. לאנשים עם אינטליגנציה גופנית-תנועתית חזקה יש שליטה פיזית טובה ובאופן כללי הם זריזים עם תיאום עין-יד מעולה.
אינטליגנציה מרחבית 
בדרך כלל האינטליגנציה המרחבית נקשרת ביחד עם האינטליגנציה הקוגניטיבית. אינטליגנציה מרחבית היא היכולת שלנו לדמיין ולהמשיג וכוללת גם את המודעות המרחבית שלנו ושיקול הדעת. יכולת ההתמצאות שלנו במרחב תלויה באינטליגנציה המרחבית שלנו ואם אתם הולכים לאיבוד הרבה מדי פעמים, אולי משהו קצת לא מפותח באינטליגנציה המרחבית שלכם.
אינטליגנציה לשונית 
אינטליגנציה שקשורה לשפה ודיבור. האינטליגנציה הלשונית שלנו היא הרגישות שלנו למילים – משמעותם והסדר שלהם, כמו כן גם יכולת הביטוי המילולית שלנו, דפוסי הדיבור, עם המקצבים והטונציות, ההטיות הלשוניות, אוצר המילים וכד'.

אינטליגנציה לוגית-מתמטית 
זוהי אחת מהצורות המוכרות והנפוצות ביותר של אינטליגנציה ומבחני האינטליגנציה נוטים למדוד במיוחד את סוג האינטליגנציה הזה. סוג אינטליגנציה זה כולל את הדרך שבה אנחנו ממשיגים בעיות שיש להן בסיס הגיוני ותגובה הגיונית. ההנחה היא שבדרך כלל למתמטיקאים ומדענים יש אינטליגנציה לוגית מתמטית גבוהה, אבל לכולנו יש את זה – יש לנו את היכולת לפתור כל בעיה, רק באמצעים שונים.
אינטליגנציה מוזיקלית 
כמה מאתנו היו רוצים אינטליגנציה מוזיקלית מפותחת יותר? הייתי שמחה להיות מסוגלת לשיר אופרה! האינטליגנציה המוזיקלית שלנו מכסה את הרגישות שלנו למוסיקה, צלילים ומקצבים. כמובן, אלה מאיתנו ברי המזל שהתברכו באינטליגנציה מוזיקלית גבוהה, מייצרים בדרך כלל מוזיקה שכולנו נהנים ממנה. הם מביאים לנו שמחה עם היכולת שלהם והרגישות שלהם לצלילים, גובה קולות, טונים ומקצבים.
אינטליגנציה נטורליסטית 
במקור זיהתה התאוריה של גרדנר שבעה סוגים שונים של אינטליגנציה. מאוחר יותר הוא הוסיף סוג זה כשמיני. אינטליגנציה נטורליסטית מתייחסת לתצפית שלנו על הטבע וההבנה איך כל דבר קשור לסביבה הטבעית, הבנה והסקת מסקנות.  הבחנה למשל בין צמחים, סוגי עננים ועוד.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות