ברירת-מחדל  |  
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



עיקבו אחרינו ב-Pinterest

חיפוש באתר:
Custom Search
 

דרכים להתמודדות בכיתה עם ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD)

על פי מאמר מאת E.M Hallowell & J. B. Ratey

 

מורים יודעים שההתמודדות עם בעיות קשב בכיתה איננה מסתכמת בבעיית הקשב. הם יודעים כי פעמים רבות מתלווים לכך לקות למידה כל שהיא ושינויים במצב הרוח וחוסר עקביות. הטיפול בילד כזה מצריך עבודה קשה, עקביות ומסירות.

 
  1. ודא שמדובר בילד עם ADHD/ADD. יש לוודא כי נעשתה הערכה נכונה ויש להמשיך ולשאול את כל השאלות, אם אתה מרגיש שיש צורך בכך.
     
  2. בנה את התמיכה שלך. להיות מורה עם ילד או מספר ילדים עם ADD/ADHD יכול להיות מעייף מאד. ודא כי יש לך את התמיכה של ההורים ובית הספר. ודא כי יש אדם בעל סמכות מקצועית עמו אתה יכול להתייעץ (פסיכולוגית ביה"ס, יועצת, מורה מת"י, רופאת ילדים, עובדת סוציאלית וכד'). ודא כי ההורים עובדים עמך וכי הקולגות שלך יכולים לסייע בעת הצורך.
     
  3. שאל את הילד מה יעזור לו. ילדים אלו הם הרבה פעמים מאד אינטואיטיביים ויכולים לומר איך הם יכולים ללמוד בדרך הטובה ביותר. נסה לשבת עם הילד באופן אינדיבידואלי ולשאול אותו כיצד הוא לומד בדרך הטובה ביותר. למעשה, הילד הוא המומחה הטוב ביותר של איך ללמד את עצמו.
     
  4. זכור שילד עם ADHD/ADD זקוק להבניה. הוא זקוק לסביבה שבה יהיה ניתן להבנות את מה שלא ניתן להבנות מבפנים, בעצמו. ערוך רשימות. ילד עם ADHD/ADD מרוויח מאד מרשימה או מטבלה. הוא צריך תזכורות. הוא צריך הקדמות, הוא צריך חזרות. הוא צריך הכוונות. הוא צריך גבולות. הוא צריך הבניה.
     
  5. זכור את החלק האמוציונאלי של הלמידה. ילד עם הפרעת קשב וריכוז צריך עזרה מיוחדת במציאת הנאה בכיתה, שליטה במקום כשלון ותסכול, התלהבות במקום שעמום ופחד.
     
  6. צור כללים ורשום אותם במקום בולט. הילד יכול להירגע במעט כאשר הוא יודע מה מצופה ממנו.
     
  7. חזור על הוראות. רשום אותן. דבר בצורת הוראות. ילד עם ADHD/ADD צריך לשמוע דברים יותר מפעם אחת.
     
  8. צור מגע עיניים לעתים קרובות. אתה יכול "להחזיר" ילד עם ADD רק עם מבט. עשה זאת לעתים קרובות. מבט יכול למשוך ילד מחלימה בהקיץ או יכול להוות מתן רשות לשאול שאלה או יכול להוות רק אישור שקט.
     
  9. הושב את הילד קרוב אליך. זה יסייע לו להישאר בעניינים ולא "להיעלם".
     
  10. הצב גבולות ומגבלות. אלו הם גבולות מכילים ולא מענישים. עשה זאת באופן עקבי, צפוי ופשוט. אל תסתבך בדיונים וכחניים ומורכבים על מידת ה"פייריות". דיונים אלו רק מסיטים. קח שליטה ואחריות.
     
  11. דאג לסדר יום צפוי עד כמה שניתן. רשום זאת על הלוח או שים על שולחנו של הילד. אם אתה עומד לשנות זאת תן הרבה הקדמות והכנות מראש. הכן לקראת השינוי. הכרז מה עומד לקרות ואז תן אזהרה נוספת בעת השינוי.
     
  12. הורד או הגבל את תדירות השימוש במבחנים מוגבלי זמן. אין בהם הרבה תועלת חינוכית והם לא מאפשרים לילד עם ADHD/ADD להראות את מה שהוא יודע.
     
  13. אפשר "ברירות מחדל" כמו לעזוב את הכיתה למספר רגעים. אם זה יכול להיות חלק מהחוקים של הכיתה זה יכול לאפשר לילד לצאת מהחדר ולא "ללכת לאיבוד", ועל ידי כך הוא גם יכול ללמוד כלים חשובים בהתבוננות עצמית ובויסות עצמי.
     
  14. חפש איכות ולא כמות של שיעורי בית. לילדים עם ADHD/ADD צריך לעתים להוריד את הנטל. כל עוד הם לומדים את המושגים ניתן לאפשר להם זאת. הם ישקיעו את אותו זמן הלמידה, אך לא יתמוטטו כתוצאה מעומס יתר.
     
  15. צפה על ההתקדמות לעתים קרובות. ילדים עם ADHD/ADD מרוויחים יותר מפידבק שניתן לעתים קרובות. זה שומר אותם "על המסלול", מאפשר להם לדעת מה מצופה מהם ואם הם משיגים את המטרות שהוצבו הם יכולים לקבל מהשגתם הרבה עידוד ותמיכה.
     
  16. פרק משימות גדולות לקטנות. זוהי אחת ההנחיות הקריטיות ביותר למורים בעבודה עם ילד עם ADHD/ADD . משימות גדולות, מהר מאד מציפות את הילד והוא מתמלא בתחושה של "אני אף פעם לא אוכל לעשות את זה". ע"י שבירת המשימה לחלקים שניתן לטפל בהם בנפרד, כל מרכיב נראה קטן דיו בכדי להתמודד אתו ולהתגבר עליו. מה שמאפשר לילד לשים בצד תחושות של חוסר מסוגלות והצפה.
     
  17. אפשר לעצמך להשתמש בהומור, ליהנות, להיות לא קונבנציונאלי וססגוני. נסה להיות חדשני. אנשים עם ADHD/ADD אוהבים חדשנות. הם נענים לזה בהתלהבות. זה עוזר להם לשמור על קשר; על הקשב שלהם ועל הקשב שלך גם כן. ילדים אלו מלאי חיים- הם אוהבים לשחק. ומעל לכל הם שונאים להיות משועממים. מרבית ה"טיפול" בהם מערב דברים משעממים כמו הבניה, לו"ז, רשימות וכללים. על כן חשוב לך להראות להם שדברים אלו יכולים לבוא ביחד עם משהו קצת "שטותי", זה יכול לעזור המון.
     
  18. יחד עם זאת, שים לב ליתר גירויים. כמו סיר על האש, ילדים עם ADHD/ADD יכולים להגיע לנקודת רתיחה. אתה חייב להיות מסוגל להוריד את החום במהירות. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הכאוס בכיתה היא מניעתו מלכתחילה.
     
  19. חפש הזדמנויות הצלחה כמה שניתן. ילדים אלו חיים עם כל כך הרבה כישלונות, על כן הם זקוקים להתייחסות חיובית ככל שהם יכולים להשיג. נקודה זו לא יכולה להיות מודגשת מדי; ילדים אלו צריכים ומרוויחים מחיזוקים. הם אוהבים עידוד. הם צמאים למחמאה וגדלים ממנה. בלעדיה, הם שוקעים וכבים. לעתים קרובות האספקט ההרסני של ADHD/ADD הוא לא התופעה עצמה אלא הנזק המשני הפוגע בדימוי העצמי. לכן, "השקה" את הילדים היטב בעידוד ושבחים.
     
  20. זיכרון הוא לעתים בעייתי אצל ילדים אלה. למד אותם טריקים כמו מיומנויות זיכרון (טכניקות לשיפור זכירה), השתמש בכרטיסים וכד'. יש להם לעתים בעיה עם ה"זיכרון העובד" ((Working memory, שמהווה את המקום הזמין בשולחן העבודה המנטאלי שלנו. כל טריק קטן שתוכל לתת – סימנים, קצב, קודים וכו' – יכול לסייע במידה רבה להרחיב את טווח הזיכרון.
     
  21. למד להשתמש בתרשימים. השתמש בתרשימים. טכניקה זו אינה תמיד קלה לילדים עם ADHD/ADD אך ברגע שהם לומדים אותה היא יכולה לעזור להם מאד בהבניה ובארגון החומר הנלמד בזמן שהדבר נלמד. זה נותן לילד תחושת שליטה במהלך תהליך הלמידה, במקום תחושה של חוסר תועלת, שהיא לעתים קרובות הרגש הדומיננטי בתהליך הלמידה שלו.
     
  22. פשט את ההוראות. פשט את הבחירות. פשט את לוח הזמנים. ככל שהמלל יהיה פשוט יותר, כך רב הסיכוי שהילד יבין. השתמש בשפה עשירה. כמו שימוש בצבעים לצורך קידוד, כך שימוש בשפה "צבעונית" מסייע להגביר קשב.
     
  23. השתמש במשוב שיכול לסייע לילד לקבל תובנה עצמית. ילדים עם ADHD/ADD נוטים להיות "דלים" בתובנה עצמית. הם לעתים קרובות לא מבינים מה שהתרחש או איך הם מתנהגים. נסה לתת להם את המידע הזה בדרך מועילה. שאל אותם שאלות כמו: "אתה יודע מה עשית כרגע?" או "איך לדעתך יכולת לומר זאת אחרת?" או "מדוע אתה חושב שהילדה הזאת נראית עצובה לאחר שאמרת מה שאמרת?". שאל שאלות שיקדמו הבנה עצמית.
     
  24. דבר על הציפיות באופן מפורש.
     
  25. אם לילד יש קושי בקריאת רמזים חברתיים – שפת גוף, טון הדיבור, עיתוי וכד' – נסה להציע באופן דיסקרטי עצה ספציפית וישירה כמעין אימון חברתי. לדוגמא: אמור "לפני שאתה מספר את הסיפור שלך, בקש לשמוע את הסיפור של מישהו אחר קודם" או "הסתכל על הילד השני כאשר הוא מדבר". ילדים רבים עם ADD נתפשים כאדישים או אנוכיים, בעוד שלמעשה הם לא למדו כיצד ליצור קשר נכון. מיומנות זו אינה באה באופן טבעי לכל הילדים, אולם היא יכולה להילמד.
     
  26. צור משחק מדברים שונים. מוטיבציה משפרת יכולות אצל ילדי ADHD/ADD.
     
  27. שים לב למידת המחוברות של הילד. ילדים אלו צריכים לחוש מועסקים וקשורים. כל עוד הם מועסקים, הם ירגישו בעלי מוטיבציה והסבירות שהם "יכבו" הנה נמוכה.
     
  28. תן אחריות לילד כאשר הדבר אפשרי.
     
  29. נסה להשתמש בדו"ח התקדמות יומי או לפחות שבועי
     
  30. עודד מבנה של דיווח עצמי וניטור עצמי. שיחה קצרה בסוף השיעור יכולה לסייע בכך.
     
  31. עודד, לטף, התייחס, שבח וטפח
     
  32. כתיבה היא קשה לרבים מילדים אלו. שקול כיצד לפתח אלטרנטיבות. למד אותם להשתמש במקלדת. הכתב, תן מבחנים בעל פה.
     
  33. כאשר הדבר אפשרי, נסה לסדר לכל תלמיד חבר ללמידה בכל נושא (עם מספר טלפון)
     
  34. אם יש צורך: הסבר לכיתה והפוך לנורמאלי את הטיפול שהילד מקבל כדי למנוע סטיגמה
     
  35. היפגש עם ההורים בתכיפות. המנע מהדפוס של פגישה עם ההורים רק כשיש בעיה או משבר.
     
  36. חזור, חזור וחזור (תרגול חשוב)
     
  37. תמיד היה ערני וחפש רגעים "נוצצים". ילדים אלו הם הרבה יותר כישרוניים ומוכשרים מכפי שהם מראים. הם יצירתיים, ספונטניים ויצריים. הם נוטים להיות עמידים ותמיד נכונים להוכיח את חוסנם. הם נוטים להיות נדיבים ומגלים נכונות לעזור. יש להם בדרך כלל "משהו מיוחד" והם בעלי השפעה מיוחדת בכל סביבה שבה הם נמצאים.
     
  38. ארגן את חומרי הלימוד, המנע כמה שאפשר ממתן דפים בודדים בתפזורת מדי פעם. לילדים אלו בעיות ארגון והם נוטים לאבד דפים, הדפים נקרעים ומתלכלכים. ארגן עבורם חוברת מסודרת במידה ואין ספר לימוד.
     
  39. אל תעליב ותשפיל את הילד בפומבי על התנהגותו. עשה זאת בפרטיות ומתוך שמירה על כבודו כאדם.


חשוב לזכור ולדעת:

ילדים עם ADHD גם הם אנשים עם רגשות, צרכים ומטרות.

 

הם לא נמצאים בכיתה כדי למרר את חייך. למעשה- אתה – המורה – הוא העוגן שלהם וקרש ההצלה.




Go Back  Print  Send Page

פינת הילדים
 





הוספה למועדפים
  |  הפוך לעמוד הבית    |  תנאי השימוש באתר | מפת האתר  | 
כל הזכויות שמורות © לפרינטיים 2018