ברירת-מחדל  |  

חיפוש באתר:
Custom Search
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 
 

עיקבו אחרינו ב-Pinterest
 




איך להיות אסרטיביים בעבודה ובמערכות יחסים?
"אסרטיביות משמעותה להיות נוכחים במערכת יחסים" כך אומר רנדי פטרסון, Ph.D, פסיכולוג קליני ומחבר חוברת העבודה אסרטיביות: איך לבטא את הרעיונות שלך ולעמוד על שלך בעבודה ובמערכות יחסים. במילים אחרות, אתה מצליח לבטא את הרצונות והצרכים שלך מול אדם אחר, ואתה מכבד את רצונותיהם וצורכיהם גם כן. 
 
להיות אסרטיבי שונה לגמרי מלהיות פסיבי או אגרסיווי. לפטרסון יש אנלוגיה מועילה שמחדדת את ההבדלים:
בסגנון ההתנהגות הפסיבי, כל העולם עומד על הבמה חוץ ממך והתפקיד שלך הוא להיות בקהל ולתמוך בכולם. בסגנון ההתנהגות האגרסיבי, אתה זה שנמצא על הבמה ואתה מבלה את רוב זמנך בלדחוף את האחרים, כאילו שכל החיים שלך הם מאבק סומו. בסגנון האסרטיבי כולם מוזמנים לבמה. יש לך את הזכות להיות אדם שלם ומלא, כולל הייחודיות שלך, וכך גם לאחרים.

"אסרטיביות כרוכה בלפעול למען עצמך בדרך שהיא חיובית, יזומה" הסבירה ג'ויס מרטר, פסיכותרפיסטית "כמו כן, פירושה להיות ברור, ישיר וכנה". 
"לדוגמא, אם אתה כועס על הבוס שלך בעת סקירת הביצועים שלך, אתה יכול להביע את דעתך בצורה דיפלומטית ומקצועית. שוב, זה שונה מאוד מהסגנונות האחרים. אם אתה פסיבי, אתה עלול לבלוע את הרגשות שלך ולהיות ממורמר, מה שיכול לכרסם בדימוי העצמי שלך ולהגביר את המתח וחרדה. אם אתה אגרסיווי, אתה עלול לקלל את הבוס שלך ותאבד את מקום העבודה שלך. אם אתה פסיבי אגרסיבי, אתה אולי תתקשר להודיע לבוס שלך שאתה חולה ולא תגיע לעבודה, תיתן לו 'טיפול שקט' שגם ממנו לא תרוויח שום דבר".

למה חלק מהאנשים לא אסרטיביים?
למה יש אנשים שהם אסרטיביים ויש כאלה שהם לא? פטרסון מסביר זאת כך: "התגובה הילחם או ברח היא התגובה האינסטנקטיבית הראשונית של כל יצור חי, כולל האדם. בזמן מתח יש בנו נטיה להתנהג על פי ההסתגלות האבולוציונית שלנו בדרך של תקיפה או בריחה, הרחק מהאסרטיביות הרגועה.
גם מערכת האמונות של האדם משחקת תפקיד. יש אנשים שחושבים שלהיות נחמד פירושו ללכת עם ביחד עם האחרים, להיות חסר אופי, שאף אחד לא שם לב לנחמדים. על אנשים נחמדים דורכים וכו'".
"אנשים עם הערכה עצמית נמוכה עלולים להרגיש לא מספיק כשירים ולוקח להם יותר זמן למצוא את הקול שלהם" הסבירה מרטר "אחרים חוששים מעימות, מלאבד את הקשר, מביקורת או דחייה".
"אם את אישה, יכול להיות שחונכת לשים את הרצונות והדעות שלך בצד ולתמוך ולהסכים עם אחרים" אמר פטרסון "אם אתה גבר, אתה אולי חונכת להגיב בתוקפנות בסגנון 'לכו בדרך שלי או לכו החוצה'. אתה יכול גם לרצות להיות הפוך לגמרי ממה שחינכו אותך - אתה מפחד מתגובות תוקפניות במערכת היחסים או להיות 'אידיוט כמו אבא שלך' ".

איך להיות אסרטיביים?
אסרטיביות היא מיומנות שצריך לתרגל. זה תמיד יכול להיות יותר קל לבלוע את הרגשות שלך, לצעוק על מישהו או לתת להם את ה"טיפול השקט". אבל אסרטיביות היא אסטרטגיה טובה יותר. זה עובד, כי היא מכבדת אותך ואת האחרים.
כך כתב פטרסון בחוברת העבודה שלו על אסרטיביות: 
באמצעות האסרטיביות אנו מפתחים קשר עם עצמנו ועם אחרים. אנחנו הופכים להיות בני אדם אמיתיים עם רעיונות אמיתיים, הבדלים אמיתיים ... ופגמים אמיתיים. ואנחנו מודים לכל אחד מהדברים האלה. אנחנו לא מנסים להיות מראה של מישהו אחר. אנחנו לא מנסים לדכא את ייחודו של מישהו אחר. אנחנו לא מנסים להעמיד פנים שאנחנו מושלמים. אנחנו הופכים להיות עצמנו. אנחנו מרשים לעצמנו להיות שם."

הנה כמה מהרעיונות שמציע פטרסון בחוברת העבודה בתמציתיות:
1. התחילו בקטן
אל תנסו לשנות את עצמכם בבת אחת. התאמנו קודם על הדברים הקטנים, על המצבים הקלים יותר. אם תלכו על הדברים הגדולים על ההתחלה זה עלול לגרום לכישלון. פטרסון הציע לנסות את הגישה האסרטיבית קודם כל במצבים המעט מתוחים, כמו לבקש לשבת במקום אחר במסעדה. לאט לאט לעבור למצבים מתוחים וקשים יותר כמו לדבר עם בן הזוג שלך על בגידה.

2. לימדו להגיד לא 
אנשים חוששים שמי שאומר לא נתפס כאנוכי. זה לא נכון. במקום זאת, הצבת גבולות בריאים חשובה לכל מערכת יחסים בריאה. להלן טיפים לאיך להגיד לא לאנשים ולהפסיק להיות אדם שמרצה אחרים.

3. השתחררו מרגשות אשמה
להיות אסרטיבי יכול להיות קשה - במיוחד אם אתה כבר אדם פסיבי או מרצה אחרים בחיים שלך. בפעמים הראשונות זה יכול להיות מעצבן. אך תזכרו שזה חיוני לרווחה שלכם. "התנהגות אסרטיבית שבה האדם הוא בעד עצמו, באופן שמכבד את האחרים היא לא טעות - היא טיפול עצמי בריא," אמרה מרטר.
לפעמים, אתם באופן לא מודע מנציחים את רגשות האשמה שלכם באמצעות מחשבות שליליות או דאגות. "החליפו את המחשבות השליליות - כגון 'אני אדם רע כי הלוויתי כסף מחבר שלי' - במנטרה חיובית
כגון 'מגיע לי שתהיה לי יציבות פיננסית ואני לא אעמיד את עצמי בסכנה".
נשימה עמוקה גם עוזרת להקל על הדאגות והחרדות. "תנשמו פנימה את מה שאתם צריכים - שלום, כוח, שלווה - ותנשמו החוצה רגשות האשם, החרדה או הבושה."
ואם אתם עדיין מרגישים לא נוח, שימו את עצמכם במקום של הורה רחום או החבר הכי טוב שלכם. "לפעמים נוח יותר להרגיש כאילו אתה מדבר בשביל מישהו אחר שאתה אוהב מאשר עבור עצמך" הסבירה מרטר.

4. בטאו את הצרכים והרגשות שלכם 
אל תניחו שאנשים ידעו באופן אוטומטי מה אתם צריכים. אתם צריכים להגיד להם. אף אחד לא יכול לנחש מה אתם צריכים או רוצים. חשוב שתהיו ספציפיים, ברורים, כנים ומכובדים. 
קחו למשל את הדוגמא של הזמנת אוכל במסעדה. אתם אף פעם לא מזמינים סתם "כריך". אתם מבקשים "טונה עם פרוסות גבינת צ'דר ועגבניות חתוכות בצד על לחם שיפון". אתם מתארים בדיוק את מה שאתם רוצים בלי חשש. אם אתם דואגים שמישהו יתערער מהבקשות שלכם, השתמשו בתיאור הרצון או הצורך שלכם במילה "אני". כך האנשים שמולכם יטו להיות פחות מתגוננים.
לדברי מרטר, במקום לומר "אין לך מושג על החיים שלי ואתה דואג רק לתחת של עצמך" אפשר לומר "אני מותשת ואני זקוקה ליותר עזרה עם הילדים." מה שגם עוזר הוא לדבר ממקום של כאב ולא של כעס. כמו למשל: "אני מרגיש בודד וזקוק לך שתבלי את הזמן איתי."

הכתבה מבוססת על הספר: The Assertiveness Workbook: How to Express Your Ideas and Stand Up for Yourself at Work and in Relationships
 אם יש לכם ספרים, מדריכים שיטות וטיפים מומלצים על אסרטיביות, נשמח אם תשתפו בתגובות!

                           רוצה לקבל עדכונים מהאתר באימייל?



עוד מאמרים בנושא חשיבה חיובית ובריאות נפשית:

איך לשלוט בבכי - ארבע דרכים פיזיות לעצור את הדמעות

פורסם ב: 20/05/2014
המשך לקרוא »

איך לעצור את הבכי- ארבע דרכים נפשיות לשלוט בדמעות שרוצות לצאת

פורסם ב: 20/05/2014
המשך לקרוא »

חשיבה חיובית מא-ת

פורסם ב: 18/03/2012
המשך לקרוא »

7 הרגלים של אנשים מאושרים

פורסם ב: 26/08/2014
המשך לקרוא »

איך לצאת מדיכאון?

פורסם ב: 06/08/2011
המשך לקרוא »

7 דרכים להתמודד עם הערות שליליות

פורסם ב: 03/11/2012
המשך לקרוא »

איך להפסיק לדאוג ממה שאחרים יחשבו עליך?

פורסם ב: 02/08/2011
המשך לקרוא »

איך להגיד לא

פורסם ב: 21/10/2012
המשך לקרוא »

כוח המוח - 7 עצות לשיפור הכושר השכלי

פורסם ב: 10/04/2012
המשך לקרוא »

אסרטיביות- איך להיות אסרטיביים במערכות יחסים ובעבודה

פורסם ב: 15/10/2014
המשך לקרוא »
יש 2 עמודים
1  2   לעמוד הבא   

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page

פינת הילדים
 





הוספה למועדפים
  |  הפוך לעמוד הבית    |  תנאי השימוש באתר | מפת האתר  |  כתבו לנו  | 
כל הזכויות שמורות © לפרינטיים 2017